Suomen uhanalaisin nisäkäs? ahma? liito-orava? ilves?

Kysytty

Suomen uhanalaisin nisäkäs? ahma? liito-orava? ilves?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Siihen, mikä on tällä hetkellä uhanalasin nisäkäs, on vaikea antaa yksiselitteistä vastausta, koska siihen vaikuttavat kannan suuruuden lisäksi myös esim. lajin levinneisyysalueen koko, lisääntymiskyky, eloonjäävien jälkeläisten määrä ja lajiin kohdistuvat ympäristötekijät.

Osoitteessa http://www.vyh.fi/luosuo/lumo/lasu/lajilista/uhalelai.htm on luettelo Suomen uhanalaisista eläimistä 1992-1997. Luettelo on jaettu jo hävinneisiin, erittäin uhanalaisiin, vaarantuneisiin, silmälläpidettäviin taantuneisiin, silmälläpidettäviin ja luettelosta poistettuihin eläimiin. Mainitulla aikavälillä ahma kuuluu erittäin uhanalaisiin, liito-orava silmälläpidettäviin taantuneisiin ja ilves silmälläpidettäviin harvinaisiin.

riskit jne. Mainitsemistasi nisäkkäistä ahma on uhanalaisin. Sen
kanta on nykyään n. 80-120 yksilöä. Naalin kannan suuruus on n.
20 yksilöä.
Saimaannorpan kanta on n. 180 yksilöä. Saimaannorpan
uhanalaisuutta lisää sen hidas lisääntyminen (yleensä 1 kuutti/naa
ras, ympäristöriskit (mm. rantojen rakentaminen) sekä suppea levin
neisyysalue (Saimaa).Vesikon epäillään jo kuolleen sukupuuttoon, kos-
ka siitä ei ole ollut varmoja havaintoja 1960-luvun jälkeen kuin vain
1 kuollut yksilö Sotkamosta vuodelta 1992. Jos vesikko on jo hävinnyt
sitä ei voi enää pitää uhanalaisena. Mainitsemasi liito-oravan kanta
Suomessa tutkituilla alueilla hupenee 5%:n vuosivauhtia. Kanta on ar
vioitu n. 50 000-100 000 yksilön vahvuiseksi, mutta hupenemisvauhti
on nopea. Tammihiiri kuuluu myös uhanalaisten kärkipäähän pienen
levinneisyysalueensa vuoksi ja kannan pienuuden vuoksi. Ilveksen ti
lanne on tätä nykyä suht. hyvä, n. 1000 yksilön kanta ja levinneisyys
kautta Suomen.Ilvekselle on annettu jopa kaatolupia.Liito-oravan levinneisyysalue ulottuu pieninä laikkuina Pohjois-Suomeen asti.

13 ääntä

Kommentit

miten karhut lisääntyvät?