Suomen taisteluista toisessa maailmansodassa on tarjolla paljon maallikollekin sopivaa kirjallisuutta, jotka avaavat sodan eri osapuolten ratkaisuja sodan eri…

Kysytty

Suomen taisteluista toisessa maailmansodassa on tarjolla paljon maallikollekin sopivaa kirjallisuutta, jotka avaavat sodan eri osapuolten ratkaisuja sodan eri vaiheissa kartoilla (esim. Raunio&Kilim). Näitä lukiessani jäin miettimään kuinka totuudenmukainen kuva vihollisen ryhmityksestä Suomen sodanjohdolla sodan eri vaiheissa oli. Onko tiedustelun näkökulmasta sotaan kirjoitettu mitään yleisteosta?

Vastaus

Vastattu

Suositeltavia yleisteoksia liittyen viime sotien ylimmän johdon tiedustelutoimintaan ovat esimerkiksi:

Heiskanen, Raimo: Saadun tiedon mukaan...: Päämajan johtaman tiedustelu 1939-1945 (1989)

Palokangas, Marko: Hankitun tiedon varassa: yhtymätason tiedustelutoiminnan kehitys Suomessa itsenäisyytemme aikana (2018), myös verkkoversiona: www.urn.fi/URN:ISBN:978-951-25-3005-2

Salaisen sodan sivut: tiedustelua, vakoilua ja salatoimintaa jatkosodassa (2003)