Suomen sisällissodassa vuonna 1918 kuoli kaksi tunnettua runoilijaa: Juhani Siljo valkoisten puolella kuoli haavoihinsa ja Maiju Lassila (Algot Untola)…

Kysytty

Suomen sisällissodassa vuonna 1918 kuoli kaksi tunnettua runoilijaa: Juhani Siljo valkoisten puolella kuoli haavoihinsa ja Maiju Lassila (Algot Untola) punaisten puolella kuoli epäselvissä oloissa, hänet mahdollisesti teloitettiin. Etsin lähdekirjallisuutta näiden runoilijoiden viimeisistä vaiheista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjailijat Juhani Siljo ja Maiju Lassila mainitaan useissa lähteissä. Pikaselailulla löytyi tietoja kirjailijoiden elämänvaiheista esim. seuraavista teoksista:
JUHANI SILJO
Aleksis Kivestä Martti Merenmaahan : suomalaisten kirjailijain elämäkertoja.
(WSOY, 1954)
Lassila, Pertti: Uuden aikakauden runous : ekspressionistinen tematiikka 1910- ja 1920-luvun suomenkielisessä lyriikassa (Otava, 1987)
MAIJU LASSILA
Aleksis Kivestä Martti Merenmaahan : suomalaisten kirjailijain elämäkertoja.
(WSOY, 1954)
Erho, Elsa: Maiju Lassila (Turun yliopiston väitöskirja, 1957)
Karhu, Eino: Suomen 1900-luvun alun kirjallisuus (Kansankulttuuri, 1973)
Lindsten, Leo: Maiju Lassila : legenda jo eläessään (WSOY, 1977)
Kansallisgalleria : suuret suomalaiset. [2. osa], Demokratisoituva Suomi: 1850-1920 (Weilin + Göös, 1996)
Kirjat löytyvät kirjaston hyllystä.