Suomen käsivarsi on pohdituttanut. Mikä on sen muodostumisen historiikki / syy?

Kysytty

Suomen käsivarsi on pohdituttanut. Mikä on sen muodostumisen historiikki / syy?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Historiantutkija, emeritusprofessori ja Helsingin yliopiston entinen rehtori Päiviö Tommila kirjoittaa Maankäyttö-aikakauslehden artikkelissa "Kuinka Suomi-neidon muotoinen kartta-Suomi syntyi" käsivarren synnystä näin:

"Suomella ei ollut Ruotsin aikana länsirajaa, mutta Haminan rauhassa sellaiseksi määriteltiin Tornion- ja Muonionjokia pitkin kulkeva linja. Nyt Suomi sai myös pohjoisrajan, sillä kun Suomeksi kutsuttu alue oli Ruotsin aikana ulottunut vain Kemijoen tienoille, rajaksi tuli nyt 1751 käyty Ruotsin ja Norjan raja. Se on tänä päivänäkin Norjan ja Suomen raja. Näissä rajajärjestelyissä syntyi Suomi-neidon läntinen käsivarsi."

Artikkeli on luettavissa myös verkossa:

http://www.maankaytto.fi/arkisto/mk109/mk109_1225_tommila.pdf

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Suomella ei ollut Ruotsin aikana valtiollista länsirajaa, mutta kirkollisessa hallinnossa oli: Upsalan ja Turun hiippakuntien raja lähti Pohjanlahden pohjukasta kohti pohjoista