Suomelta vietiin maita, koteja. Miksi sotakorvaukset?

Kysytty

Suomelta vietiin maita, koteja. Miksi sotakorvaukset?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sotakorvauksia maksaa sodan hävinnyt maa voittaneelle maalle. Suomen sotakorvauksista Neuvostoliitolle säädettiin vuoden 1944 välirauhansopimuksessa.

Suomen sotakorvauksien arvoksi sovittiin 300 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria, mutta niitä ei maksettu rahana vaan tavaroina (puutavaratuotteina, paperina, laivoina, erilaisina koneina jne.). Viimeiset sotakorvaukset Suomi maksoi vuonna 1952.

Korvaukset rasittivat Suomen kansantaloutta jälleenrakennuksen aikana huomattavasti, mutta siitä huolimatta Suomi oli maailman ainoa maa, joka maksoi sille määrätyt sotakorvaukset täysimääräisinä. Tästä seurasi arvostava lisänimi "Maa, joka maksoi velkansa".

Lähteet ja lisätietoa:
Jukka Vesterinen: Suomen sotakorvaukset 1944-1952 (Alfamer, 2012)
Suomen historian pikkujättiläinen (WSOY, 2003)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sotakorvaus

1 ääntä

Kommentit

"Maa, joka maksoi velkansa" on muissa yhteyksissä viitannut lännestä saatujen lainojen takaisinmaksuun, ei itänaapurin vaatimiin korvauksiin.

Suomihan tosiasiallisesti liittyi Saksan tekemään hyökkäykseen Suomen maaperältä. Pääesikunnassa oli hyökkäyskäskykin jo valmiiksi painettuna, mutta muutama päivä odotettiin aloittaisiko Neuvostoliitto ensin, ja propagandavoittohan siitä saatiin.