Suomalaisten sotalastenkoti Sunnemossa? Lasten nimet ja opettaja

Kysytty

Suomalaisten sotalastenkoti Sunnemossa? Lasten nimet ja opettaja

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sotalapsien siirtoa Ruotsiin hallinnoi sosiaaliministeriön lastensiirtokomitea, jonka aineistoa säilytetään Kansallisarkistossa. Aineistoon sisältyy esimerkiksi sotalapsia koskevia henkilökortteja.

Mikäli Kansallisarkistosta ei löydy tietoja, saattaa ruotsalaisista arkistoista löytyä.

Ruotsissa sotalapsisiirtojen järjestämiseen osallistui Hjälpkommittén för Finlands barn –niminen organisaatio. Sen arkistoa säilytetään Ruotsin valtionarkistossa (Riksarkivet) Tukholmassa.

Lisätietoja voi kysyä suoraan Ruotsin valtionarkistosta (Puhelin: +46 10 476 7000, Sähköposti: riksarkivet@riksarkivet.se).

Suomen Kansallisarkistossa on Ruotsissa säilytettävästä aineistosta arkistoluettelo. Osa arkistosta on jopa käytettävissä mikrofilmeinä Kansallisarkistossa (Puhelin: 029 533 7000, Sähköposti: kirjaamo[@]arkisto.fi).

Ruotsin valtionarkiston lisäksi ruotsalaisista maakunta-arkistoista saattaa olla apua. Ymmärtääkseni mainitsemasi lastenkoti sijaitsee kunnassa Värmlanninarkiston (Sunnemo) piiriin.

Värmlanninarkiston yhteystiedot: Puh. +46 54 701 11 50, Sähköpos. kansliet@regionvarmland.se

Maakunta-arkistojen tarjoamista aineistoista voi tiedustella myös Ruotsin valtionarkistosta. Heiltä saattaa myös saada palvelua suomeksi, mikä maakunta-arkistojen kohdalla on epätodennäköisempää.

Myös ruotsalaiselta sotalapsijärjestöltä "Riksförbundet Finska Krigsbarn" ("Ruotsin Sotalapsiyhdistysten Keskusliitto") saattaa saada apua. Keskusliiton puheenjohtaja Irja Olssonin yhteystiedot: Puh. +46-70-574 37 74, Sähköpos. irja.olsson.gle@telia.com.

Mahdollisesti myös Turussa sijaitseva Siirtolaisinstituutti kykenee olemaan avuksi (Puhelin: 02 2840440, Sähköposti: info@siirtolaisuusinstituutti.fi).