Sukunimien Sainio ja Sainiemi alkuperä ja merkitys?

Kysytty

Sukunimien Sainio ja Sainiemi alkuperä ja merkitys?

Vastaus

Vastattu

Pirjo Mikkosen teos Sukunimet (Otava, 2000) kertoo, Sainio nimeä on otettu runsaasti käyttöön erityisesti vuoden 1906 suurnimenmuutoksen yhteydessä maamme lounaisosassa sekä myös Itä-Suomessa. Ensimmäisiä nimenottajia oli Frans Viktor Sillberg, joka näin liittyi ylioppilasnuorison keskuudessa alkaneeseen sukunimien suomalaistamisliikkeeseen. Sainioksi on myöhemmin muutettu myös nimiä Iivari, Jakobsson, Karenius, Mariantytär, Salonius ja Sonninen.

Taivassalossa ja Halikossa on tavattu sana sainio merkityksessä reki, ajoreki, Satakunnassa saini on ollut kirkkoreki, leveä reki; näiden sanojen sisältyminen sukunimiin on kuitenkin epävarmaa.

Mikkosen teoksen mukaan meillä tunnetaan sukuniminä myös Saynyola, Saini, Sainiala, Sainila ja Sainisalo.

Sainiemi nimeä ei missään lähteessä mainita se saattaa olla muunnos Sainiosta. Yleisellä tasolla todettakoon, että sukunimet ovat usein muotoutuneet myös paikannimistä.

3 ääntä

Kommentit

Mitä tarkoittaa sai