Sukulaisena sairastaa lewyn kappale -tautia ja puhuu siis usein ihan omiaan ja näkee milloin mitäkin. Miten tällaisen muistisairaan ihmisen kanssa…

Kysytty

Sukulaisena sairastaa lewyn kappale -tautia ja puhuu siis usein ihan omiaan ja näkee milloin mitäkin. Miten tällaisen muistisairaan ihmisen kanssa kommunikoidaan?
Hän kertoo kummallisia tarinoitaan enkä tiedä pitääkö ne oikaista vai ei. Ja kun hän näkee ihmisiä tai eläimiä, en tiedä miten selitän että esim. äitisi ei ole siinä, näet näkyjä yms.
Tähän asti olen vain kuunnellut, muttä hän kysylee paljon ja tuntuu etten osaa olla hänen kanssaan.
Onko aiheesta jossain lisää tietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lewyn kappale -tauti on saanut nimensä tässä taudissa havaittavien hermosolun sisäisten kertymien, Lewyn kappaleiden mukaan. Näitä Lewyn kappaleita on runsaasti aivokuorella. Niitä nähdään tyypillisesti myös Parkinsonin taudissa. Lewyn kappale -tauti muistuttaa oireiltaan jossain määrin Parkinsonin tautia, ja sillä on myös monia Alzheimerin taudissa havaittavia piirteitä. http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=nix01604

Kirja ”Hyviä päiviä kotona : muistisairaudet” / Timo Erkinjuntti, Sirkkaliisa Heimonen, Maarit Huovinen käsittelee muun muassa Lewyn kappale –tautia.

Alzheimerin tautia ja/tai Parkinsonin tautia käsittelevää kirjallisuutta:
Kun ei muista, mitä lusikalla tehdään : dementiapotilaiden omaiset kertovat / Antti Hervonen, Outi Arponen, Marja Jylhä
Herkkä hetki illalla : mies puolisonsa omaishoitajana / K. A. Kalevi Miettinen
Muisti pettää : jättääkö järki / Antti Hervonen, Pirjo Lääperi
Samalla polulla dementoituvan läheisen kanssa : tueksi omaishoitajan arkeen / Paavo Järvi
940 päivää isäni muistina / Hanna Jensen
Teokset Helmet-haussa: http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Rb2144626__SAlzheimerin%20ta…

Apua voisi löytyä Muistiliiton vertaislinjalta ja Parkinson-liiton keskustelupalstalta.
Tervetuloa keskustelemaan Muistiliiton vertaislinjalle! http://www.muistiliitto.fi/fi/keskustelu/
Tervetuloa Parkinson-liiton keskustelupalstalle http://www.parkinson.fi/keskustelu