Sukulaisellani on taulusarja Suomen itsenäistymisestä. Siihen kuuluu 5 taulua joista yksi on kopio Eetu Iston "hyökkäys" teoksesta ja toinen on "kotka jättää…

Kysytty

Sukulaisellani on taulusarja Suomen itsenäistymisestä. Siihen kuuluu 5 taulua joista yksi on kopio Eetu Iston "hyökkäys" teoksesta ja toinen on "kotka jättää Suomen". Tauluissa on signeeraus P. Ellilä ja vuosiluku 1934. "Hyökkäys" kuvassa lukee myös E. Isto "Hyökkäys". En ole löytänyt tietoa kyseisestä maalaajasta, ainoastaan nimen Paavo Ellilä. Osaisitteko kertoa enemmän?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ikävä kyllä emme onnistuneet löytämään tietoa Paavo Ellilä- nimisestä henkilöstä. Kannattaa varmaan kääntyä jonkun asiantuntijan puoleen. Kysy kirjastonhoitajalta- palveluun on tullut myös aiemmin kysymys Eetu Iston Hyökkäys- taulun muiden tekemistä versioista. Aiempaa vastausta voi tutkia menemällä palvelun vastausten arkistoon ja kirjoittamalla hakuruutuun Isto Eetu. Tietoa Iston taulusta löytyy teoksesta Rönkkö, Pekka, Isto : Eetu Isto (1865-1905) ja Hyökkäys (1899). [Oulu] : Pohjoinen, 1990. (Ars Nordica, ISSN 0786-1478 ; 2).

6 ääntä

Kommentit

Ellilä Paavo niminen taitelija asui Ylistarossa 50-luvulla. Hän oli yksikseen eleilevä mies. Hän maalasi hengenpitimikseen mm. Ylistaron kirkon kuvia ym. Kuulin että Ylistaron kirjastossa olisi hänen näyttelynsä? Siellä varmaankin hänestä on jotain tietoja. Muistan hänet 50-luvun puolivälin paikkeilta. Hänellä on tietääkseni jokin muistotaulu jossain Paakkarin torpan puistikossa?

Minulla on 1985 tai 6 Ivalosta ostettu taulu jossa on vasemmassa alalaidassa nimi Karaplakkatunturi ja oikeassa alakulmassa nimi P. Ellilä.
Taulu on aika tumma kuten maisema Lapissa joulun aikaan on, se esittää
kahta poroa joilla pulkka perässään ja niissä istuvat lapinpukuiset ajajat.
Taulussa on hieno tunnelma lapin kaamospäivästä ja siksipä ihastuinkin sihen ja ostin sen mukaani eräällä Ivalon koululla olleesta taidenäyttelystä Lapin muistoksi. Taiteilijasta kuulisin nieluusti lisääkin?

Minulla on s/s vaasa alus maalaus vuodelta 1934 Taulu on mielestäni erittäin hieno ja haluaisin kovasti tietää hänen tuotannostaan enemmän.

Minulla on taulu joka esittää Maria Magdaleenaa ja singneeraus on P. EJV. Ellilä