Souvarin täsmällisen merkityksin löysin sivuiltanne. Mutta samasta Rautavaaran levystä Helismaan sanoin, mitä merkitsee junttalilukkari ja maailman rannan…

Kysytty

Souvarin täsmällisen merkityksin löysin sivuiltanne.
Mutta samasta Rautavaaran levystä Helismaan sanoin, mitä merkitsee junttalilukkari ja maailman rannan rappi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikki mainitsemanne sanat ovat laulussa "Souvaripoika" (tai "Souvaripoikia"), jonka on säveltänyt Toivo Kärki ja sanoittanut Tatu Pekkarinen.

Laulukirjassa "Ja pokasaha soi : metsäväen lauluperinnettä" (Metsälehti, 2003) olevan sanaston mukaan junttalilukkari eli junttalukkari on "esilaulaja uittopaaluja juntattaessa". Saman sanaston mukaan souvari on "souvin eli uittotyömaan työntekijä".

Rappi tarkoittanee tässä rabbia: "...tuli mailman rannan rappi".

6 ääntä

Kommentit

Oliskohan tuo 'maailman rannan rappi' ihan vaan runollinen vapaus. Kun riimissä edellä on 'pappi' niin vastaamaan on runoiltu 'rappi' vaikka lienee tarkoitettu 'maailman rannan tramppi' eli kiertelijä.