Soturikissoissa oppilaan koulutus kestää niin kauan, että mestari ja Päällikkö ovat sitä mieltä, että hän on valmis - mutta kuinka kauan se oikeastaan on?…

Kysytty

Soturikissoissa oppilaan koulutus kestää niin kauan, että mestari ja Päällikkö ovat sitä mieltä, että hän on valmis - mutta kuinka kauan se oikeastaan on? Kuukausi, puoli vuotta? Suuntaa-antavasta ajastakin olisi hyötyä. Ja kysyn myös vähän tarkemmin toisen kysymykseni: missä iässä soturikissa on niin vanha, että yleensä siirtyy klaaninvanhimmaksi? Kymmenen vuotta, kaksikymmentä, vai jotain ihan muuta? Kysyin tätä oikeastaan jo, mutta tarvitsisin vähän tarkemman vastauksen, jos sitä jostain löytyisi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Netistä löytyy Soturikissojen faneille omistettu faniwikisivusto: https://warriors.fandom.com/wiki/Warriors_Wiki

Sieltä löytyy tietoa myös klaanien hierarkiasta: https://warriors.fandom.com/wiki/General_Clan_information#Clan_hierarchy

Sivustolla sanotaan oppilaista (apprentice): " Most usually are at or over the age of six moons." Ja soturista: "Typically, a cat is made a warrior at or over the age of twelve moons."

Lyhyellä matematiikalla laskisin siis, että koulutukseen menee keskimäärin puoli vuotta, eli kuusi kuu(kaut)ta.

Klaaninvanhimmista sanotaan:

"An elder is a retired Clan cat who is too old or not in suitable shape to continue with their duties. Elders are taken care of by the whole Clan, and are given respect for the time they have served as part of the Clan. They are responsible for taking the body of a dead cat out to be buried.
Some cats don't become an elder only because of old age; if there is ever a condition which prevents the cat from fulfilling their duties to their Clan, it usually leads to the cat's decision of retiring (e.g. Longtail, Heavystep)."

Klaaninvanhemmuus ei siis riipu yksin kissan iästä, vaan myös sen kunnosta ja kyvystä toimia enää soturina. Esimerkin Longtail ja Heavystep ovat esimerkiksi olleet vain 4 vuotiaita kuollessaan klaaninvanhimpina.

Myös Goodreadsista löytyy tietoa kissojen hierarkiasta ja iästä: https://www.goodreads.com/topic/show/18117635-age-guide

"Apprentices usually train for 6-7 moons."

Warriors :: 13 - 100+ moons
"Warrior ceremonies are held once an apprentice has been assessed and it is agreed that they are ready to become a warrior. This can rarely occur in a warrior under the age of 12 moons, but this is very rare and usually is the decision of the leader of the Clan, unless kits are trained younger than the usual apprentice age."

Eli soturiksi tullaan siis yleensä yli 13 kuun iässä. Oppilaan koulutus kestää 6-7 kuuta.

Elders :: 120+ moons
"A warrior, leader, medicine cat or deputy can become an elder at any age above 120 moons, but at 170 moons it is more common for a cat to retire. Cats become elders when they are either incapable of doing their duty, or when they feel that they have fulfilled their worth to their Clan."

Klaaninvanhimmaksi tullaa siis tavallisesti 170 kuun/kuukauden iässä, mutta 120 kuun ikä on tämän lähteen mukaan rajana.