Sooji-Tomato Upma, Cucumber (Kheera) Tikki, Arhar (Toor Dal), Kulthi Ki Dal (Horse Gram), Masool Dal, Moong Dal, Daliya Idli, Moong Dal Cheela, Ragi Dosa, Oats…

Kysytty

Sooji-Tomato Upma, Cucumber (Kheera) Tikki, Arhar (Toor Dal), Kulthi Ki Dal (Horse Gram), Masool Dal, Moong Dal, Daliya Idli, Moong Dal Cheela, Ragi Dosa, Oats Idly, Red Rice Poha.
Mitähän nämä ovat noin suunnilleen suomeksi?
Onkohan Intialaisia reseptejä suomennettu paljonkin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vakiintuneita suomenkielisiä nimiä ei näille intialaisille todennäköisesti ruokalajeille ole. Hakuja haittaa myös se, että nimien kirjoitusasu voi vaihdella.

  • Sooji-tomaatti upma on jonkinlaista manna- ja riisipuuroa, jossa on tomaatteja.
  • Kheera tarkoittaa kurkkua, tikki on öljyssä paistettu pieni (peruna)kakkunen.
  • Dal tai dhal on linssejä tai linssisose, masool dalissa on tietynlaisia punaisia linssejä ja moong dal vihreitä. Toover dhal, toor dal tai tur dhalissa taas käytetään kyyhkynhernettä. Kulthi dalissa on käytetty jotain herneensukuista kasvia, jolle en löydä suomenkielistä nimeä ollenkaan.
  • Daliya, dalia on makeaa puuroa, joka tehdään vehnästä tai ohrasta. Idli on kakkuja, joita tarjoillaan ilmeisesti sambarin (linssikastike) kanssa.
  • Cheela tai chilla on jonkinlainen lettu.
  • Ragi on jonkun heinäkasvin (jolle ei löydy suomenkielistä nimiä) siemeniä, dosa taas linssi- ja riisijauhoista tehty pannukakku tai lettu.
  • Oats idly tai idli on kaurasta tehtyjä kakkusia.
  • Red rice poha on ilmeisesti jonkinlaista rikottua riisiä.

Helmet-kirjastosta löytyvät ainakin seuraavat suomenkieliset intialaiset keittokirjat:

Monissa kasvisruokakirjoissa on lisäksi intialaisia reseptejä. Laita Helmet-hakuun hakusanoiksi keittokirjat Intia, niin saat vielä lisäosumia.

(Ruokalajien nimien selvityksessä käytetty apuna kirjaa Parbhoo: Traditional Indian cooking Google-hakujen ja Wikipedian lisäksi.)