Smetana, hunajan ja suolakurkun yhdistelmä (alku)ruoka, jota pidetään Suomessa perivenäläisenä alkuruokana. Venäläisistä tuttavistani kukaan ei ollut edes…

Kysytty

Smetana, hunajan ja suolakurkun yhdistelmä (alku)ruoka, jota pidetään Suomessa perivenäläisenä alkuruokana. Venäläisistä tuttavistani kukaan ei ollut edes kuullut tästä ennen kuin kysyin. Netistäkään en löytänyt tämän yhdistelmän alkuperästä mitään kovin selkeää vastausta. Kysymykseni on siis missä tai ketkä ovat kehitelleet tämän maittavan smetana, hunaja ja suolakurkku -yhdistelmän?

Vastaus

Vastattu

Kaikki mainitsemasi ainesosat ovat kyllä olennaisia osia venäläistä keittiötä. Kurkku on yksi suosituimmista kasviksista, smetanalla koristellaan monia ruokia ja siitä valmistetaan kastikkeita ja leivonnaisia. Hunajaa taas käytetään laajalti konditoriatuotteiden, makeisten ja virvoitusjuomien valmistuksessa, joskus sitä lisätään myös lintu- ja liharuokiin. (Natalya Ilyinykh: Suuri venäläinen keittokirja) Selaamissani muissa venäläisen ruoan keittokirjoissa näitä ainesosia oli monen eri ruoan yhteydessä, mutta erillisenä alkuruokana niitä ei mainittu.

Venäläisen ruokakulttuurin tuntija, venäjän kielen opettaja ja Helsingin suomalais-venäläisen koulun kotitalousopettaja Kirsi Viljaala kertoo asiasta näin: Alkupalana tai lisukkeena tarjottu suolakurkut, hunaja ja smetana -yhdistelmä olisi myös venäläiselle vieras. – Se on 1970-luvulla Suomessa amerikkalaisille turistille kehitetty juttu. Ainesosat ovat venäläisille tuttuja, mutta niitä ei ole ollut tapana syödä yhdessä. (Kirkko ja kaupunki: Pannut kuumaksi ja paastoa kohti – suomalaisten rakastamat tattariblinit ovat monelle venäläiselle tuntemattomia) Ravintoloilla saattaa siis olla vaikutusta siihen, että ruokaa pidetään venäläisenä. Se on esimerkiksi helsinkiläisen venäläisen ravintolan Troikan listoilla

Moni suomalainen taitaa tuntea tämän yhdistelmän blinien lisukkeista. Venäläisen kulttuurin keskellä lapsuutensa viettänyt Natalia Salmela kirjoittaa blogissaan blineistä ja mainitsee mahdollisina lisukkeita juuri suolakurkun, hunajan ja smetanan, jonka perään toteaa, että suolakurkku-hunaja-kombostakin moni venäläinen on eri mieltä, koska suolaista ja makeaa ei ole tapana yhdistää. https://wtd.fi/suuri-blinihuijaus-2/

5 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Gruusiassa Venäjällä paljon käytetty alkupala.