Slaavilaisesta ruokakulttuurista tietoa?

Kysytty

Slaavilaisesta ruokakulttuurista tietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Slaavilainen ruokakulttuuri kattaa useamman valtion ruokakulttuurin, mm. Venäjä, Ukraina, Bulgaria, Puola ja Tsekki.

Hyvät artikkelit näiden alueiden ruokakulttuurista löytyvät kirjoista Kultainen keittokirja (osat 3 ja 4) ja Culinaria: European specialties: Vol 1.

Myös seuraavista kirjoista aiheesta löytyy tietoa, vaikka useimmat pääasiassa sisältävät ruokaohjeita. (eniten kirjallisuutta näyttää löytyvän Venäjän ruokakulttuurista):

Lindström, Juhani: Venäläinen keittiö: Jäämereltä Kaukasiaan
Lehmusoksa, Risto: Venäjän keittiö
Salamaa, Elsa: Gulassista haaremin herkkuun

Lehtiartikkeleita:
Saine, Helena: Venäjä (Kodin kuvalehti 1999; 8, s. 143-144, sarja: Maailma lautasella)
Venäläinen ruokaperinne yllättää (Ortodoksinen kulttuuri 1995; 6, s. 154-157)

Näitä ja muita aihetta käsitteleviä kirjoja ja artikkeleita voi etsiä kirjastojen aineistotietokannoista ja artikkelitietokannoista asiasanalla 'ruokakulttuuri' yhdistämällä siihen toiseksi asiasanaksi maan nimen.

Internetin kautta voisit löytää aineistoa selaamalla Hämeenlinnan kaupunginkirjaston Makupalojen linkkivalikoimaa Ruokaohjeita maailmalta/Kansalliset keittiöt http://www.htk.fi/kirjasto/reseptit2.htm.

1 ääntä

Kommentit

Tunsin itse Elsa Salamaan henkilökohtaisesti, oli erikoinen ihminen,mutta kun tutustui, niin hieno ihminen.Hän kuoli vuonna -86.
Asuin samassa talossa Herttoniemen Siilitie 11a:ssa,hän jätti minulle muutaman aikakausilehden omasta nuoruudestaan,kun kierteli Eurooppaa.
Kävin monesti pikkupoikana kuuntelemassa Elsan kertomuksia hänen kotonaan,oikein mukava vanha rouva hän oli.