Kirja, joka alkaa sanoilla "Sikarit olivat palaneet melkein loppuun asti"?

Kysytty

siskojen kanssa tuli puhetta kirjoista joita luimme pienenä 60-luvulla. Muistimme kaikki yhden kirjan aloituksen mutta emme sen kirjan nimeä.
Kirja alkoi sanoilla: Sikarit olivat palaneet melkein loppuun asti.
Tietäisköhän joku mikä tämä kirja on?

Vastaus

Vastattu

Näin alkaa James Hiltonin Sininen kuu: "Sikarit olivat palaneet melkein loppuun, ja aloimme jo tuntea tuollaista pettymyksen tapaista, joka tavallisesti valtaa vanhat koulutoverit, kun he jälleen kohtaavat toisensa miehinä ja huomaavat, että heillä on vähemmän yhteistä kuin he olivat luulleet." (suomennos: Eino Palola)