Nuortenkirja, jossa perhe muuttaa Australiaan

Kysytty

Sisareni muistaa 1950-luvulla n. 10 vuotiaana lukeneensa nuortenkirjaa, jossa perhe muuttaa Australiaan. Itkeneensä ja lukeneensa. Kirjassa perhe kohtaa matkallaan kaikenlaisia hirveitä ihmisiä =aboriginaaleja, joista kuitenkin selviävät länsimaisella sivistyksellä ja näppäryydellä.
Mikähän kirja mahtoi olla kyseessä.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä saattaisi olla Anni Swanin kirja Arnellin perhe (WSOY, 1949).

"Arnellin kovia kokenut perhe – äiti ja neljä lasta – matkustaa Australiaan, jonne isä on jo aikaisemmin lähtenyt jouduttuaan syyttömänä kärsimään pankkikavalluksesta. Jälleennäkemisen ilo on suuri, mutta aloittaessaan uutta elämäänsä farmarina ja kullanhuuhtojana alkuasukkaiden keskuudessa perhe joutuu moniin jännittäviin tilanteisiin ja kokee vastoinkäymisiäkin."