Sipilän kartanon historia. Sijaitsee Janakkalassa, mutta enempää en ole juuri saanut tietoa selville. Olen etsinyt Janakkalan historia kirjastakin tietoa…

Kysytty

Sipilän kartanon historia. Sijaitsee Janakkalassa, mutta enempää en ole juuri saanut tietoa selville. Olen etsinyt Janakkalan historia kirjastakin tietoa Sipilän kartanosta, mutta ei ole tähän mennessä osunut silmään kunnollista tietoa. Mistä löytyisi siis kunnolla tietoa Sipilän kartanosta ja sen historiasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti en minäkään löytänyt kovin paljon tietoa Sipilän kartanosta. Ainoa lyhyt teksti löytyi teoksesta Rakennettu Häme - Maakunnallisesti arvokas rakennusperintö:
Sipilä, Leppäkoski
Sipilän tilalle johtaa koivukuja, jolta avautuu kaunis näköala Puujoen rantapelloille. Sipilän kaksikerroksinen, peittämättömästä tiilestä muurattu päärakennus on vuodelta 1890, ja se on poikkeuksellisen edustava. Sen rakentamiseen on käytetty Sipilän oman tiilitehtaan tuotteita. Myös talousrakennukset sekä entiset työväenasunnot ovat tiilestä.

Netistä/Googlesta löytyy hakusanalla Sipilän kartano tietoa talon nykyisestä omistajasta ja toiminnasta: http://www.magnuslonden.net/fi/artikkelit/haastattelut/artikel-3905-146…
Samoin tästä osoitteesta:
http://www.phpbbserver.com/phk/viewtopic.php?p=623&sid=849e54edb891796d…

Koska oletan kartanossa käyvien vieraiden kyselevän myös talon historiasta niin siellä ollaan varmaan hyvin perillä tästä aiheesta.
Lisätietoja voisi varmaan kysellä sähköpostiosoitteesta info@sipilankartano.fi tai puhelimitse 0440418111.

Voit kääntyä myös Janakkalan kunnan puoleen. Kunnan kotisivulla on palautelomake, jolla voi kysyä Janakkalaan liittyvistä asioista.
Tässä osoite:
http://www.janakkala.fi/fi/janakkalan_kunta/asiointi/palautteet_ja_vast…

10 ääntä

Kommentit

Kiitos näistä tiedoista. Laitoin sähköpostia Janakkalan kunnalle ja Sipilän kartanoon. Toivottaan parasta.