Simaa valmistettaessa yleensä ohjeissa neuvotaan pullottamaan sima tietyssä vaiheessa. Voisiko pullotuksen välttää käyttämällä tiiviisti suljettavia…

Kysytty

Simaa valmistettaessa yleensä ohjeissa neuvotaan pullottamaan sima tietyssä vaiheessa. Voisiko pullotuksen välttää käyttämällä tiiviisti suljettavia ämpärimäisiä astitoita, 20 litran muovitynnyreitä? Yksi ongelmahan on niiden jäähdyttäminen, mutta onko se välttämätöntä? Simaa tarivtsisi saada siis suuria määriä kerralla, siksi kyselen.

Kiitos avusta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Siman valmistusohjeissa tosiaankin poikkeuksetta puhutaan pullottamisesta. Mitään ehdotonta estettä pullojen korvaamiselle vastaaville tiiviisti suljettavissa oleville astioille en kuitenkaan onnistunut kirjallisuudesta löytämään. Jos kuitenkin huomioidaan, että sima yleensä suositellaan tarjottavaksi mahdollisimman viileänä, pienet pullot ovat suuria tynnyreitä käytännöllisempiä astioita.

Siman jäähdyttämisenkin voi toki jättää väliin, mutta se ei ole välttämättä suositeltavaa: lämpimässä käyminen voi tapahtua liian nopeasti eikä simasta tule yhtä hyvänmakuista kuin viileässä tapahtuvan hiljaisen jälkikäymisen tuloksena saadusta simasta. Jos sima saa käydä liian pitkän ajan lämpimässä, pääsee liian suuri osa käytetystä sokerista hajoamaan ja juomasta tulee väljähtynyttä ja mautonta. Samaan ei-toivottuun tulokseen voi toki päästä myös käyttämällä liian runsaasti hiivaa.