Sijamuodot tuottavat vaivaa. Missä sijamuodoissa sana tuloihin on taivutettu? Entä vieraakseen?

Kysytty

Sijamuodot tuottavat vaivaa. Missä sijamuodoissa sana tuloihin on taivutettu? Entä vieraakseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Tuloihin" on monikon illatiivi sanasta "tulo".

"Vieraakseen" on yksikön translatiivi "vieras"-sanan possessivisuffiksillisesta muodosta "vieraansa". Kolmannen persoonan taivutusmuodoissa possessiivisuffiksi on tavallisesti lyhyeen vokaaliin loppuvan sijapäätteen jäljessä vokaalinpidentymä + n.

Lähteet:
http://kaino.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=81
Leino: Suomen kielioppi

0 ääntä

Kommentit

FINTWOL - suomen morfologinen jäsennin -ohjelmademo osaa tunnistaa sanan minkätahansa taivutusmuodon. Aivan helppo ohjelma ei ole, koska sanan taivutusmuodon ja muut tiedot se antaa lyhenteinä. Ne kuitenkin selitetään englanniksi lisätietoja-kohdassa.

Ohjelma toimii osoitteessa http://www2.lingsoft.fi/cgi-bin/fintwol
Demon käyttäkerrat on rajattu sataan sanaan päivässä.