Siivekäs askel ja lentävä tahti, kello ja kierros kas siin' oli mahti. Mikä runo ja mistä löytyisi?

Kysytty

Siivekäs askel ja lentävä tahti, kello ja kierros kas siin' oli mahti.

Mikä runo ja mistä löytyisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Siivekäs askel ja tappava tahti, / kello ja kierros, - kas siin' oli mahti / voittojes' - mainehen laakeroimain, / korpien kohdusta koottujen voimain."

Nämä ovat säkeitä Reino Hirvisepän (Palmroth) kirjoittamasta Paavo Nurmelle omistetusta runosta 'Hiilimurskan kuningas' (1924). Nurmen 40-vuotispäivänä 13. kesäkuuta 1937 se julkaistiin Helsingin Sanomissa nimellä 'Paavo Nurmelle hänen täyttäessään 40 vuotta 13.6.37'.

Hirvisepän urheiluaiheisten runojen kokoelmassa Ateenasta Roomaan (Gummerus, 1959) alunperin kahdestatoista säkeistöstä koostunut 'Hiilimurskan kuningas' on yhtä säkeistöä lyhyempi. Kirjoittajan käyttämällä nimimerkillä Palle julkaistu runo- ja kuplettikokoelma Pallen parhaat : "kulttuurikuplittajan" kuusi vuosikymmentä (Alea-kirja, 1986) pudottaa runosta vielä kolme säkeistöä lisää. Kysymyksen siteeraamat säkeet ovat mukana kaikissa kolmessa versiossa.

Pallen parhaat mainitsee säveltäjä Harry Bergströmin laatineen musiikin 'Hiilimurskan kuninkaan' tekstiin. Tämän ilmeisesti 70-luvulla "Paavo Nurmen muistolle" syntyneen sävellyksen löysi myöhemmin kotiarkistoista Bergströmin leski. Levytystä kappaleesta ei ilmeisesti ole tehty.

Lähteet:
Urheilu, historia ja julkisuus
https://core.ac.uk/download/pdf/39961947.pdf
https://www.suhs.fi/nurmi-paavo-1897-1973/