Sienet ovat lähempänä eläintä kuin kasvia, kuulemma. Sienet syövät elävää tai elänyttä ravintoa jne. Voivatko sienet tuntea kipua? Silloinhan sienen syönnistä…

Kysytty

Sienet ovat lähempänä eläintä kuin kasvia, kuulemma. Sienet syövät elävää tai elänyttä ravintoa jne. Voivatko sienet tuntea kipua? Silloinhan sienen syönnistä voisi tulla kasvissyöjälle omantunnon ongelmia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sienet eivät kuulu kasvikuntaan vaan sienet muodostavat oman eliökuntansa, Fungi. Sienet rakentuvat peräkkäisistä solujonoista, sienirihmoista eli hyyfeistä (hyphe), joista muodostuu rihmasto eli myseeli (mycelium).
Lähde: WSOY Facta Tietopalvelu

Tiettävästi sienillä ei ole hermosolmukkeita tai -ratoja, joissa tunnistaa ainakaan eläinten osalla ajateltava kipu.

Vegaaniliiton sivuilla todetaan ,että sienet lisäävät ruokavalion monipuolisuutta. http://www.vegaaniliitto.fi/lahiveganismi.html

Vegaaniravinnosta ja sienistä löytyy keskusteluja Suomi24.fi:n vegaaniruoka keskustelupalstalla
http://keskustelu.suomi24.fi/search/s24search/sienet%2Btid%3A3422?term_…

Todettakoon lopuksi, että kalan kivusta löytyy artikkeli Helsingin Sanomissa 3.5.2003 Kivun tavasta ja määrästä kiistellään. "Kalastajat ja eläinten oikeuksien puolustajat ovat pitkään riidelleet siitä, tunteeko kala kipua. Roslin-instituutin ja Edinburghin yliopiston tutkijat uskovat löytäneensä kirjolohilta nosiseptoreita, kipua aistivia reseptoreita. Nosiseptorit eivät vielä todista, että kalaan sattuu. Tutkijoiden täytyi lisäksi osoittaa, etteivät mahdollisesti tuskallisten kokemusten aiheuttamat, hermostossa havaitut muutokset olleet pelkästään refleksejä.