Seurataanko ja säännelläänkö uusien ja vanhojen kasvislajikkeiden keskimääräisiä vitamiinipitoisuuksia?

Kysytty

Seurataanko ja säännelläänkö uusien ja vanhojen kasvislajikkeiden keskimääräisiä vitamiinipitoisuuksia mitenkään kansallisella, EU- tai kansainvälisellä tasolla? Kuluttajana sitä keskittyy helposti hyvään (usein sokeriseen) makuun, joten voisin kuvitella tilanteen missä vitamiinit jäävät kakkossijalle jalostustyössä ja lopulta olisi jäljellä hyvänmakuisia, mutta ravintoköyhiä kasviksia. Onkohan sellainen edes biologisesti mahdollista? Kovasti kiitoksia jos joku ehtii tutkia asiaa tai antaa lukuvinkkejä!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hedelmien ja vihannesten myyntiä säädellään sekä kansallisella että Euroopan unionin tasolla. Ruokaviraston mukaan merkittävimmät hedelmien ja vihannesten myyntiin vaikuttavat säädökset ovat seuraavat:

Vitamiinipitoisuuksia ei erikseen mainita lainsäädännössä. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen liitteessä mainitaan ne hedelmä- ja vihannestuotteet, joita asetus koskee. Tämän asetuksen mukaan hedelmiä ja vihanneksia saa myydä ainoastaan, jos ne ovat laadultaan aitoja, virheettömiä ja myyntikelpoisia. Alkuperämaa tulee myös ilmoittaa. Komission täytäntöönpanoasetuksessa taas on määritelty esimerkiksi laatu- ja merkintävaatimukset EU:n alueelle tuotaville hedelmille ja vihanneksille. Täytäntöönpanoasetuksen liitteessä esitetään myös erityisvaatimukset kymmenelle tuoteryhmälle (esim. omenat, sitrushedelmät  ja salaatit). Suomessa hedelmä- ja vihannesalan valvonta kuuluu Ruokavirastolle yhdessä tullin kanssa.

Lisätietoa hedelmä- ja vihannesalan laatuvaatimuksista löytyy etenkin Ruokaviraston verkkosivuilta.

Lähteet

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 1308/2013, 7.12.2013. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/fi/TXT/?uri=CELEX%3A32013R1308 (luettu 25.11.2020)

Komission täytäntöönpanoasetus (EU) N:o 543/2011, 7.6.2011. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX%3A32011R0543 (luettu 25.11.2020)

Kotimaiset kasvikset ry: Laatuvaatimukset ja pakkausmerkinnät. https://kasvikset.fi/viljelijoille/laatuvaatimukset-ja-pakkausmerkinnat/ (luettu 25.11.2020)

Ruokavirasto: Tuoreiden hedelmien ja vihannesten kaupan pitämistä koskeva lainsäädäntö. 8.5.2019. https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/valmistus/elintarv… (luettu 25.11.2020)

Tuoreiden hedelmien ja vihannesten kaupan pitämistä koskevat vaatimukset. Ohje hedelmä-ja vihannesalalle. Evira, Eviran ohje 17061/2. Evira, 8.12.2015. https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/tietoa-meista/asiointi/oppaat-… (luettu 25.11.2020)