Seurakuntavaalien (ev.lut., marraskuu 2022) äänestykseen on äänioikeusilmoituksen mukaan otettava mukaan todistus henkilöllisyydestä, esimerkiksi …

Kysytty

Seurakuntavaalien (ev.lut., marraskuu 2022) äänestykseen on äänioikeusilmoituksen mukaan otettava mukaan todistus henkilöllisyydestä, esimerkiksi "henkilökortti, passi, ajokortti tai muu vastaava kuvallinen asiakirja".
Onko henkilökortin oltava voimassa äänestyspäivänä? Tämä ei käy ilmi ilmoituskirjeen tekstistä, eikä paperista löytynyt mainintaa lisätietojen antajasta.
Henkilökortin uusiminen sujui nopeasti syksyllä 2017; ei tarvinnut käydä poliisilaitoksella.

Vastaus

Vastattu

Vaalilain 75 § toteaa ykskantaan: "Äänestäjä on velvollinen esittämään vaalilautakunnalle selvityksen henkilöllisyydestään." Se ei ota kantaa henkilöllisyyden todistamisen yksityiskohtiin, kuten vaikkapa tarvittavien asiakirjojen voimassaoloon. Tähän sisältyvän tulkinnanvaraisuuden vuoksi vuodesta ja vaaleista toiseen kirjallisten äänestysohjeiden laveus hämmentää äänioikeutettuja ja herättää kysymyksiä. Ohjeet ovat laveat, koska äänestäminen on tärkeä perusoikeus. On toivottavaa, että mahdollisimman moni pääsisi äänestämään – siksi henkilöllisyyden todistamista koskevista vaatimuksista onkin pyritty tekemään mahdollisimman väljiä ja äänestämisen mahdollistavia.

Vuoden 2021 kunnallisvaaleihin liittyvän uutisoinnin yhteydessä oikeusministeriö esitti kantanaan, että vanhaksi menneellä asiakirjallakin voi henkilöllisyytensä todistaa eikä vanhentumiselle ole asetettu edes mitään takarajaa, kunhan ihminen on henkilöllisyystodistuksensa kuvasta tunnistettavissa. Se, onko todistuksen haltija tunnistettavissa samaksi henkilöksi kuin asiakirjan kuvassa, on harkinnanvarainen asia ja mitä näin suurimmassa määrin yksittäisen vaalivirkailijan ratkaistavissa: vaalivirkailijan harkinnassa on se, kuinka vanha passi menee seulasta läpi. Vain vuosikymmeniä vanhan ajokortin omistavan tai tyystin asiakirjattoman äänestäjän kannattaakin ottaa vaalitilaisuuteen joku läheinen mukaan, sillä myös toinen ihminen voi suullisella todistuksellaan varmentaa äänestäjän henkilöllisyyden. Jos äänestäjällä on mukanaan saattaja, joka pystyy todistamaan oman henkilöllisyytensä, voi hän suullisesti todistaa saatettavan henkilöllisyyden, jos voimassa olevia asiakirjoja ei ole mukana.

Kuntavaalien laveat äänestysohjeet hämmentävät – henkilöllisyyden voi todentaa vaikka vanhalla passilla (yle.fi)

3 ääntä

Kommentit

Kiitos tiedoista. Henkilökorttia vilkaistiin ennakkoäänestyspaikassa niin nopeasti että voimassaolopäivää siinä tuskin tarkasteltiin. Iäkäs naapuri kertoi esittäneensä kuvattoman Kela-kortin, oli kelvannut.

Onnistui maalla kotikylässä, mutta kaupunkilaistuneen maaltamuuttajan myöhemmät kotikunnat ovat olleet sen verran suuria että henkilökohtaisia tuttuja ei ole sattunut vaalivirkailijoiksi.