Syysruno kateissa! Mistä löytyy? Kenen, ja mikä kokoelma?"

Kysytty

Serkkutyttäreni kyselee: Eräs syysruno on kateissa! Mistä löytyy? Kenen, ja mikä kokoelma, Koskenniemen?" ...sä pikku sisko, luona kukkais itkukasten ..., viluiset kaislat painuu mustaa vettä vasten... Niin silmät täynnä itkua sä käännyt, lähdet... Viimeinen kesän muisto pilviin häviää ja ylös taivaan lakeen syttyy syksyn tähdet..." Tässä sanoja, jotka hänellä on jäänyt mieleen! Mistä runosta on kyse!?

Vastaus

Vastattu

Kadonnut syysruno on Anna-Maija Raittilan Viimeinen kesäilta hänen vuonna 1947 ilmestyneestä esikoiskokoelmastaan Ruiskukkaehtoo.