Serkkuni oli joskus pienenä (80-luvulla) tehnyt niin, että oli lyönyt vasaralla rikki ukin ja mummon vanhan television kuvaruudun, joka oli sellainen 60-luvun…

Kysytty

Serkkuni oli joskus pienenä (80-luvulla) tehnyt niin, että oli lyönyt vasaralla rikki ukin ja mummon vanhan television kuvaruudun, joka oli sellainen 60-luvun mustavalkotelevisio. Siinä oli käynyt sitten niin, että ruutu oli pamahtanut rikki, mutta serkulle ei käynyt kuinkaan, koska hän oli ollut joko television takapuolella tai sivussa. Eli millainen tämä television kuvaruutu siis on ollut rakenteeltaan? Minulle on sanottu, että se muodostuu sellaisista pienistä lasisauvoista. Eli kuinka pieniä ne ovat ja paljonko niitä saattaa kuvaruudussa olla? Ja milloin on valmistettu viimeiset tuollaiset televisiot? Nykyaikaisissa televisioissa ei taida olla sitä mahdollisuutta, että ruutu pamahtaisi tuolla lailla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Wikipedian kuvaputkea koskevasta, joskin melko suppeasta artikkelista voit tutkia toiminnan pääperiaatteita. Kuvaputki – Wikipedia

Englanninkielinen wiki tarjoaa paremman selostuksen. Cathode-ray tube - Wikipedia

Kuvaputkinäyttölaitteet perustuvat katodisädeputkeen, joka on tyhjiöputki ja siinä on fosforoitu kuvapinta. Kuvaputkeen kuva muodostetaan elektrodisädejärjestelmällä, jota sanotaan myös elektronitykiksi. Elektrodisädejärjestelmä koostuu katodista ja joukosta hiloja. Katodisädeputken kaulalla ovat myös vaaka- ja pystypoikkeutuskelat Katodisädeputken toisessa päässä on elektronitykki, jolla elektronisäde saadaan kuvaputken fosforipintaan suurjännitteen avulla. Väritelevisiossa värit saadaan aikaan kolmella elektronitykillä ja maskimenetelmällä. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/12486/TTI4SJereV.pdf?sequ…

Kuvaputkitelevisioissa kuvaputken kartio-osa ja siitä ulospistävä takaosa olivat lyijylasia. Verkosta löytyy runsaasti kehotuksia välttää kuvaputken vasarointia tai varomatonta pirstomista. Tyhjiössä lasin pitäisi kai kosahtaa sisäänpäin, mutta monenlaista mielipidettä näyttäisi olevan.

Kuvaputkitelevisioiden valmistus väheni 2000-luvulla ja vuoden 2005 tietämillä LCD-näytöllä varustetut litteät taulutelevisiot syrjäyttivät Suomen markkinoilla kuvaputkitelevisiot. Kuvaputkien viimeinen joulu - edessä uudet haasteet | Kuningaskuluttaja | yle.fi

Wikipedia mainitsee intialaisen Videocon-yhtiön valmistaneen viimeiset kuvaputkitelevisionsa niinkin myöhään kuin 2015.