"Selkomukauttanut" lukee joidenkin kirjojen kohdalla. Mitä se oikein tarkoittaa? Onko kirjasta tehty helpommin ymmärrettävä vai?

Kysytty

"Selkomukauttanut" lukee joidenkin kirjojen kohdalla. Mitä se oikein tarkoittaa? Onko kirjasta tehty helpommin ymmärrettävä vai?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä vain, selkokieli tarkoittaa helppoa suomen kieltä, joka sopii ihmisille, joille yleiskieli on syystä tai toisesta liian vaikeaa. Selkokielestä voi lukea lisää Selkokeskuksen sivuilta.

Kirjojen selkomukauttaminen tarkoittaa sitä, että kirjan kieli on mukautettu selkokielelle. Tämä selviää esim. Tieteen termipankin määritelmästä. Esim. monia klassikkoteoksia (ja uudempia kirjoja) on selkomukautettu, eli niistä on tehty selkokieliset versiot yleiskielisten rinnalle.