Selkokielelle: Flavonoidit ovat sekundaarisia aineenvaihduntatuotteita!

Kysytty

Selkokielelle:
Flavonoidit ovat sekundaarisia aineenvaihduntatuotteita!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Selventäisiköhän tämä asiaa: flavonoidit ovat kemiallisia yhdisteitä, jotka syntyvät ikään kuin sivutuotteena kasvien aineenvaihdunnassa. Kasvien aineenvaihdunnan päätuotteita ovat sokerit ja muut yhdisteet, joita kasvi tarvitsee kasvaakseen ja kehittyäkseen. Sekundaarituotteet, kuten flavonoidit, toimivat usein kasvinsyöjien karkotteena. Jotkut flavonoidit suojaavat kasvia esim. viruksilta ja sienitaudeilta. Toiset flavonoidit tekevät kasvin kitkerän makuiseksi, mikä karkottaa kasvinsyöjäeläimiä (tosin ihmisen mielestä ne voivat tehdä kasvin houkuttelevammaksi). Muita kasvien sekundaariaineita ovat mm. tanniinit ja terpeenit.

Pirjo Kainulaisen ja Jarmo Holopaisen artikkelissa Ilman epäpuhtauksien ja ilmaston muutoksen vaikutukset kasvien sekundaarimetaboliaan (löytyy osoitteesta http://uku.fi/laitokset/ekolog/uhkat/6Yhteiso/Vuorovai/uhkasecm.htm ) on mm. luku Mitä ovat kasvien sekundaariyhdisteet.