Selasin kerran kirjaston "Ota tästä" -laarissa vanhaa, noin 30-50-luvulla ilmestynyttä pientä kirjasta, jossa kerrottiin hyvin yksityiskohtaisesti…

Kysytty

Selasin kerran kirjaston "Ota tästä" -laarissa vanhaa, noin 30-50-luvulla ilmestynyttä pientä kirjasta, jossa kerrottiin hyvin yksityiskohtaisesti heinäallergian ruokavaliosta. Harmillisesti en ottanut sitä silloin mukaani, vain jätin sen ns paremmalle tarvitsijalle. Jälkeenpäin olen miettinyt, että kirjan tiedot olisivat hyvin tarpeellisia itselle. Se painotti kasvisruokavaliota heinäallergian aikaan. Olisiko teillä tietoa, mikä tämä pieni kirjanen mahtoi olla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuonna 1954 ilmestyi Åke Nilzenin kirja Allergia: sen synty ja hoito. Kirjassa on 75 sivua, ja se on 18 cm korkea. Tässä kirjassa on jonkin verran tietoa ruokavalion vaikutuksesta allergioihin, mutta ei kovin yksityiskohtaisesti. Kirja on vielä joidenkin kirjastojen kokoelmissa, mm. Kuopion varastokirjaston, joten se on mahdollista saada kaukolainaan.

Muita kysymilläsi vuosikymmenillä ilmestyneitä suomenkielisiä allergiaa käsitteleviä kirjoja emme löytäneet.