Selasin hakusanalla kirjoja. Kirjan tietojen alapuolella on kohta, mistä sen voi varata. Selasin myös uutuusluetteloa. En löydä sieltä kohtaa, millä kirjan…

Kysytty

Selasin hakusanalla kirjoja. Kirjan tietojen alapuolella on kohta, mistä sen voi varata.

Selasin myös uutuusluetteloa. En löydä sieltä kohtaa, millä kirjan voisi varata. Kirjan kohdalla ei voi klikata. Pitääkö se todellakin kirjoittaa erikseen ja varata vasta sitten?

Mistä saan tietää, onko varaamani kirja jo saapunut? Tuleeko siitä merkintä omiin tietoihin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjan varaaminen edellyttää sisäänkirjautumista aineistotietokantaan.

Kirjan saatavuus selviää ilman kirjautumistakin. Jos et ole kirjautuneena kirjan saatavuuden näyttävällä sivustolla alhaalla näkyy teksti:
Varaaminen edellyttää sisäänkirjautumista ja voimassa olevaa käyttäjätiliä.

Kirjautuminen tai tilin luominen tapahtuu sivun ylälaidasta, ylhäältä oikealta. Valitse vaihtoehto Luo käyttäjätili tai Kirjaudu sisään. Tarkempia ohjeita uudesta, joulukuussa 2013 käyttöön otetusta verkkokirjastosta löydät sivulta
http://lastukirjastot.fi/106355/fi/articles/ohjeita
Täällä selostetaan tarkemmin mm. käyttäjätilin luomista ja kirjan varaamista.

Uutuusluettelo on vain pdf-lista, eikä siitä pääse varaamaan kirjaa suoraan, joten valitettavasti joudut kopioimaan tai kirjoittamaan kirjan tiedot uudestaan hakulaatikoihin.

Saapuneet varaukset näkyvät omista tiedoista, tällöin varatun kirjan kohdalla on maininta Noutopaikka ja valittu toimipaikka (esim. Lahden pääkirjasto: aikuiset ja lapset).

Lisäksi saapuneista varauksista ilmoitetaan asiakkaalle tekstiviestillä, sähköpostilla tai kirjeellä. Muistathan ilmoittaa puhelinnumerosi tai muiden yhteystietojesi muutoksista kirjastoon.