"Seitsemän veljestä" kiinnostaa monelta kantilta. Kuinka pitkän matkan veljekset joutuivat jouluyönä juoksemaan Impivaarasta Jukolaan heidän pirttinsä…

Kysytty

"Seitsemän veljestä" kiinnostaa monelta kantilta.

Kuinka pitkän matkan veljekset joutuivat jouluyönä juoksemaan Impivaarasta Jukolaan heidän pirttinsä tuhouduttua tulipalossa?

Mikä oli veljesten rohdon salaisuus ja vaikuttavuus: "tuoppi viinaa, kaksi korttelia kruutia, kortteli tulikivi-jauhoja ja suolaa saman verran"?

Vastaus

Vastattu

Viljo Tarkiainen, joka on Kivi-elämäkerrassaan sijoittanut Seitsemän veljeksen maantieteellisiä paikkoja Nurmijärven kylien ympäristöön, määrittää kirjan tapahtumapaikaksi Palojoen kylän ja sen lähiseudut. Seuratessaan valitsemiensa kiintopisteiden avulla veljesten retkeilyä Impivaaraan ja sieltä takaisin, hän sijoittaa Impivaaran noin 4-5 kilometrin päähän Palojoelta pohjoista kohti. (V. Tarkiainen, Aleksis Kivi : elämä ja teokset)

Veljesten rohto vaikuttaa olevan sekoitus perinteisiä kansanlääkinnällisiä haavanhoitomenetelmiä. Seoksen osasilla on uskottu olevan verentuloa pysäyttäviä ja haavoja parantavia ominaisuuksia. SKS:n Kansanomainen lääkintätietous -kirjasta löytyy esimerkiksi seuraavanlaisia neuvoja haavojen hoitoon: "Väkevä suolavesi haavaan pantuna pysähdyttää myös verentulon", "Jos verihaava vihoittelee, pestään se viinalla ja haava paranee", "Lihashaavaan, josta vuotaa runsaasti verta, on ruuti hyvää verenpidätyslääkettä".