Säveltäjä Kaj-Erik Gustafsson: elämä ja keskeisin tuotanto, erityisesti kansallisuus. Tampereen tuomiokirkon iltakonsertissa 6.5. hänet esiteltiin Agnus Dei …

Kysytty

Säveltäjä Kaj-Erik Gustafsson: elämä ja keskeisin tuotanto, erityisesti kansallisuus. Tampereen tuomiokirkon iltakonsertissa 6.5. hänet esiteltiin Agnus Dei -kappaleen tekijäksi: "tuntud rootsi helilooja" - "tunnettu ruotsalainen säveltäjä". Minä olin luullut häntä suomalaiseksi, mutta onko hän lähtöisin Ruotsista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Otavan Iso musiikkitietosanakirja (1977) osaa kertoa, että Kaj-Erik Albert Gustafsson syntyi Loviisassa 24.11. 1942 sekä mainitsee hänet suomalaiseksi urkuriksi ja kuoronjohtajaksi. Tietoa Gustafssonista löytyy myös Sibelius-akatemian kirkomusiikin osaston sivun(http://dept.siba.fi/kimu/fin/index.php?pid=674). Säveltäjänä Gustafsson on tuottanut ensisijaisesti kirkollista käyttömusiikkia: kuoro- ja urkuteoksia.

YLEn levystöstä (http://www.yle.fi/levysto/firs2/saveltaja.php?Id=Gustafsson+Kaj-Erik+Al…) häeltä löytyy seuraavat sävellykset:
Aftonpsalm
Agnus dej
Ave maria
De profundis
Det var lärksång och glans
Fröjda dig
Gloria
Inför ditt ansikte
Jag har ett hem ett ljuvligt hem
Jag ville jag vore
O salutaris hostia
Pohjoisella rannalla
Pääsiäisyön messu
Rosen
Salig du och högt benådad
Salve regina
Se vi gå upp till jerusalem
Taas kukkasilla kukkulat
Tre sånger till dikter av edith södergran
Trösten mitt folk
Vi är tyngda trötta tomma

Musikstationenin (http://www.stationen.fi/katalogen/artister/artist-34-602.html) mukaan hän asuu nykyään Espoossa.