Säveltäjä Armas Launis kirjoittaa erään oopperansa alkupuheessa seuraavaa: ”… Sanottakoon vielä, että "Noidan laulun" aiheen takana on myös vuosien takainen,…

Kysytty

Säveltäjä Armas Launis kirjoittaa erään oopperansa alkupuheessa seuraavaa:

”… Sanottakoon vielä, että "Noidan laulun" aiheen takana on myös vuosien takainen, tekijän syntymäkaupungissa sattunut tapaus: muuan vaimo, vaikka lukeutuikin heränneisiin, oli mennyt kysymään neuvoa eräältä noidalta, vieläpä juonut hänen tarjoamansa taikajuomankin. Tämän johdosta tuli vaimo siinä määrin sidotuksi huonojen henkien valtaan, että nämä ajoittain saattoivat hänet vastoin tahtoaan puhumaan sisäisten vainonhenkiensä ajatuksia. ...”

Mietin, onkohan tästä tapauksesta enemmän tietoa (jos ylipäätään on dokumentoitu)? Kenestä henkilöstä on ollut kyse, mihin aikoihin jne. Säveltäjän syntymäkaupunki on Hämeenlinna. Yllä oleva lainaus on peräisin tekstistä, joka on kirjoitettu vuosina 1926-32.

Vastaus

Vastattu

Hämeenlinnan kirjaston kotiseutuvastaava tutki tätä. Tässä hänen vastauksensa: Enpä ole kyllä kuullut tällaisesta tarinasta. Lueskelin noita meidän Armas Launis - aiheisia artikkeleita (varsinkin jotenkin Hämeenlinnan aikoihin liittyviä), mutta en niistä löytänyt mitään viitauksia tällaiseen tarinaan. Noita-aiheisistakaan ei löytynyt vastaavaa.

Makupalat.fi:stä löysin sivuston Noituus, taikuus ja noitavainot Suomessa, joka on Marko Nenosen, aiheesta väitelleen tutkijan julkaisu. mutta sieltäkään ei löytynyt kyseistä tarinaa, https://www15.uta.fi/yky/arkisto/historia/noitanetti/index.fi.html. Nenosen väitöskirjaa Noituus, taikuus ja noitavainot (1992) pidetään perusteokseksi suomalaisessa noitavainotutkimuksessa.

Seuraavista teoksistakaan en selailemalla löytänyt, mutta niitä kannattaisi ehkä tutkia. Niistä löytyy lisää kirjallisuusviitteitä aiheesta:

Lappalainen, Mirkka, Pohjoisen noidat : oikeus ja totuus 1600-luvun Ruotsissa ja Suomessa 2018. (Löytyy myös e-kirjana.)

Lahti, Emmi, Tietäjiä, taikojia, hautausmaita : taikuus Suomessa 1700-luvun jälkipuoliskolla 2016 https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/48290/978-951-39-6466-5_v…

Virtanen, Leena, Tulen morsian : tosikertomus noitavainoista Suomessa 1666-1671[Uusi painos] 2016, joka kertoo Ahvenanmaan noitavainoista, joista on tehty filmatisointi, jota on juuri näytetty televisiossakin.