Saunassamme on 6 kw sähkökiuas. Jos lämmitämme saunaa 2 kertaa viikossa, 2 tuntia kerrallaan, kuinka paljon sähköä kuluu ja mitä se maksaa

Kysytty

Saunassamme on 6 kw sähkökiuas. Jos lämmitämme saunaa 2 kertaa viikossa, 2 tuntia kerrallaan, kuinka paljon sähköä kuluu ja mitä se maksaa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiukaan sähkönkulutukseen vaikuttavat useat tekijät mm. saunan koko, eristys, pintamateriaalit sekä ilmanvaihto. Sähkönkulutuksesta yli puolet kuluu esilämmitykseen ja loput lämmön ylläpitämiseen saunomisen aikana. Suositeltava saunomislämpötila on 70-80 astetta. 100 asteen lämpötilassa sähkönkulutus lisääntyy 20-30 prosenttia.

Sähkölaitteen kulutuksen voi laskea kertomalla laitteen tehon käyttöajalla.

1 kW x 1 h = 1 kWh
teho käyttöaika kulutus

Laitteen käyttökustannus saadaan selville kertomalla sähkönkulutus kilowattitunnin hinnalla eli

1 kWh x 7,5 snt/kWh = 7,5 snt
kulutus sähkön hinta käyttökustannus

Eli 6kWh kiukaan lämmitys lasketaan kertomalla 6 x 2= 12 ja kertomalla 12 x sähkön kilomwatin senttihinta. Kun saunaa lämmitetään kaksi kertaa viikossa, kerrotaan tulos kahdella.

Tässä esimerkissä sähkön hinta on 7,5 senttiä kilowattitunnilta. Eri sähköntoimittajilla voi olla eri hinnat.

Lähteet, esim.:

https://www.motiva.fi/koti_ja_asuminen/hyva_arki_kotona/sauna_ja_kylpyh…

61 ääntä

Kommentit

Vastauksessa on oletettu että 6 kW:n kiuas syö täydet 6 kilowattia koko ajan, mikä ei ihan ole totta. Todellisuudessa termostaatti kytkee kiukaan välillä pois päältä jotta lämpö pysyy toivotuissa rajoissa eikä synny tulipaloa.