Satutteko muistamaan ranskalaisen käännösromaanin, joka on ilmestynyt noin 1980-1989. Romaanissa päähenkilö heittää kotonaan tikkaa. Hänen naisystävänsä,…

Kysytty

Satutteko muistamaan ranskalaisen käännösromaanin, joka on ilmestynyt noin 1980-1989. Romaanissa päähenkilö heittää kotonaan tikkaa. Hänen naisystävänsä, nimeltään ehkä Gudmundsson, liikehtii huoneessa arvaamattomasti, jolloin tikka osuu vahingossa hänen päähänsä ja jää päähän törröttämään.
Vastauksesta ikuisesti kiitollinen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kertojan Edmondsson-niminen naisystävä saa tikan otsaansa Jean-Philippe Toussaintin romaanissa Kylpyhuone (WSOY, 1987):

En halunnut enää puhua. Pidin takkia päälläni huoneessa, pelasin tikkaa koko päivän.

Edmondsson piti minua ahdistavana. Annoin hänen puhua ja jatkoin tikan pelaamista. Hän pyysi minua lopettamaan mutta minä en vastannut. Heitin tikkoja maaliin ja menin hakemaan ne. Edmondsson seisoi ikkunan luona ja tuijotti minua. Hän pyysi taas minua lopettamaan. Sinkosin kaikin voimin häntä kohti tikan, joka tunkeutui hänen otsaansa. Hän putosi lattialle polvilleen. Minä menin hänen luoksensa ja vedin tikan pois (vapisin). Ei se mitään, sanoin, naarmu vain.

(s. 81-82)