Sansibarlainen vai sansibarilainen?

Kysytty

Sansibarlainen vai sansibarilainen? Kumpi oikein? Esim kun kyse henkilöstä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomenkieliset asukkaannimitykset muodostetaan johtimen -lainen/-läinen avulla. Jos kantasana on ulkomainen paikannimi, joka päättyy vokaaliin, -lainen/-läinen liitetään suoraan nimeen (Moldova - moldovalainen). Jos ulkomainen paikannimi päättyy konsonanttiin, -lainen/-läinen liitetään nimeen vokaalin i avulla (Niger - nigeriläinen, Irak - irakilainen). Näin ollen Sansibarissa asuvat henkilö on sansibarilainen.

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/171