Sanotaan että ihminen käyttää 10% aivokapasiteetista...ja kysymys kuuluu että: pystyykö tiede määrittelemään millainen ihminen olisi jos aivojen käyttö aste…

Kysytty

Sanotaan että ihminen käyttää 10% aivokapasiteetista...ja kysymys kuuluu että: pystyykö tiede määrittelemään millainen ihminen olisi jos aivojen käyttö aste olisi 100%

Vastaus

Vastattu

Kymmenen prosentin myytin alkuperästä ei ole tietoa, mutta siihen viitattiin jo vuoden 1929 itsensäkehittämiskurssin mainoksessa.Väitettä teki vuonna 1936 tunnetuksi toimittaja Lowell Thomas, joka kirjoitti myytistä Dale Carnegien myyntimenestykseksi nousseen elämäntaito-oppaan Miten saan ystäviä, menestystä, vaikutusvaltaa esipuheessa. Thomas oli viitannut siinä virheellisesti William Jamesiin. James oli merkittävä 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun psykologi, joka kirjoitti paljon siitä, miten ihmiset yleensä saavuttivat vain osan potentiaalistaan. James ei kuitenkaan puhunut tarkoista prosenteista eikä aivojen käytöstä.

Kymmenen prosentin myytti on liitetty myös Albert Einsteiniin, jonka on väitetty viitanneen nerokkuutensa johtuvan paremmasta aivojen käytöstä. Albert Einstein -arkiston edustajan mukaan ei ole tiedossa, että Einstein olisi näin joskus väittänyt.

Tieteellisestä näkökulmasta myytti on perätön.Aivot käyttävät noin 20 prosenttia elimistön tuottamasta energiasta, joten evoluution näkökulmasta olisi epäedullista luoda elintä, joka käyttäisi niin paljon resursseja mutta olisi niin vajaateholla käytössä.

Aivojen PET-kuvat ovat selvästi myyttiä vastaan, sillä aivot toimivat jatkuvasti kokonaisvaltaisesti. Lähes jokainen aivojen alue on aktiivinen jopa niinkin rutiininomaisissa tehtävissä kuin puhuminen, kävely ja musiikin kuuntelu. Aktivoitumattomat alueet viittaavat yleensä johonkin sairauteen tai vaurioon, kuten Alzheimerin tautiin tai aivoinfarktiin

Aivovaurio ei välttämättä vaikuttaisi mitenkään, jos normaalistikin vain kymmenen prosenttia aivoista olisi käytössä. Aivoissa ei ole kuitenkaan yhtään aluetta, jonka vauriosta ei olisi jonkinlaisia seurauksia. Lisäksi aivot osaavat käyttää tehokkaasti hyödykseen myös käyttämättömät alueet. Raajan menetyksen jälkeen osa hermokudoksesta menettää merkityksensä, mutta melko nopeasti sitä reunustavat alueet ottavat vapaana olevan kudoksen käyttöönsä.

Tieteellisestä todisteista huolimatta kymmenen prosentin myytti on jäänyt elämään.Kymmenen prosentin myyttiin uskotaan vielä 2000-luvulla suhteellisen laajasti. Opettajien keskuudessa vuonna 2012 tehdyssä tutkimuksessa Britanniassa 48 prosenttia ja Alankomaissa 46 prosenttia uskoi myyttiin. The Michael J. Fox Foundationin vuonna 2013 tekemän tutkimuksen mukaan 65 prosenttia yhdysvaltalaisista piti myyttiä totena.

Kymmenen prosentin myyttiä ovat käyttäneet erityisesti self help -konsultit ja parapsykologit. Monille ajatus käyttämättömästä aivokapasiteetista on innoistava, koska sen kautta voi nähdä potentiaalia esimerkiksi uusien taitojen oppimiseen.

Parapsykologit ovat kiinnittäneet myyttiin huomiota samasta syystä kuin myös elämäntaitovalmentajat. He uskovat, että käyttämätön aivokapasiteetti on mahdollinen voima erilaisten psi-kykyjen taustalla ja apuna. Niin sanottu Human Potential Movement -otti myytin käyttöön 1960-luvulla. Liikkeen mukaan monet erilaiset taidot, kuten lusikoiden taivuttaminen tai psyykiset kyvyt, lepäävät ihmisaivoissa käyttämättöminä.

Jos siis meidän aivoistamme olisi 90 % käyttämätöntä massaa, se olisi jo kuollutta solukkoa. Lopuksi on huomautettavaon ylipäätään täysin merkityksetöntä puhua jostain prosenttiluvusta oli se sitten 10 tai 100 % kun keskustellaan aivojen Suorituskyvystä. Yksinkertainen tosiasia on ettei ole mitään yksiselitteistä kriteeriä mistä prosenttiluku laskettaisiin.

Lähteet: Jarrett, Christian: All You Need to Know about the 10 Percent Brain Myth, in 60 Seconds, 2014.

Selin, Risto: Ihmeellinen maailma: Skeptikon tietosanakirja, 2001.

6 ääntä

Kommentit

Edelliseen kattavaan vastaukseen lisäisin vielä, että mikäli ihmisen mahdollisia uinuvia voimavaroja haluttaisiin ottaa jatkuvaan käyttöön arjessa (jonkinlaisen itsetehostuksen takia) voisi syntyä vaara siitä, ettei todellisen kriisin tai hengenvaaran hetkellä olisi enää reservissä mitään. Ihmisen evoluutio on johtanut nykyiselleen juuri nykyiseen tapaan, riippumatta siitä onko mainittua reserviä vai ei ja asiaan liittyy suuria vaikeuksia määrittelyssä, mittaus- ja todentamismielessä.