Sanotaan, että 10 tuhatta askelta päivässä on hyvän kuntoilun raja. Onko totta?

Kysytty

Sanotaan, että 10 tuhatta askelta päivässä on hyvän kuntoilun raja. Minulla on hämärä mielikuva, että olisin lukenut jostain kyseisen väitteen olevan sitkeästi elämään jäänyt kaupunkilegenda. Vailla mitään tieteellistä näyttöä. Onko asiasta todellista tutkittua tietoa jossain? Tai tietoa legendan alkuperästä?

Vastaus

Vastattu

Sari Hautamäki kertoo tämän vuotisessa opinnäytetyössään "Istuminen ei tapa, mutta liikkumattomuus vie ennenaikaiseen hautaan" seuraavaa:"10 000 askeleen suositusta on käytetty monessa yhteydessä helposti mieleen jäävänä, terveydelle riittävänä aktiivisuustasona. (UKK-instituutti 2019) Sen terveydellisen vaikutuksen perustaa ei ole kuitenkaan tieteellisesti todistettu (Lee ym. 2019) ja alkuperää pidetään kaupallisena, japanilaisen askelmittarin nimestä ”Manpokei” ("10 000 askelmetriä” japaniksi) alkunsa saaneena oivalluksena (Tudor-Locke & Bassett 2004). Käytössä olevien mittauslaitteiden lisäännyttyä on entistä enemmän kiinnitetty huomiota myös askelten intensiteettiin. On löydetty selviä viitteitä siitä, että rauhallisia askelia tarvitaan terveyden edistämiseksi enemmän kuin korkean intensiteetin askelia (Stamatakis ym. 2019)." Tampereen yliopisto

Matalammista askelmääristä on tehty tutkimusta vanhemmilla ihmisillä esim. kiinalaistutkimus Is achieving 7,000 steps/day cross-sectionally and prospectively associated with older adults’ lower-extremity performance? "Our findings support a minimum recommended level of step-based physical activity for older adults, namely, 7,000 steps/day, as beneficial for maintaining or increasing older adults’ lower-extremity performance." BMC Geriatrics eli vähempikin voi rittää.