Otsikko
Sananlaskun etymologia ja merkitys kiinnostavat: jos naisella on "teerenpyrstö päässä", mitähän tarkoittaa? Ei mitään mairittelevaa, vaan mitä? Sanontaa…

Kysytty

Sananlaskun etymologia ja merkitys kiinnostavat:
jos naisella on "teerenpyrstö päässä", mitähän tarkoittaa? Ei mitään mairittelevaa, vaan mitä?
Sanontaa käytetään ainakin Kärsämäen tienoilla, mutta en ikinä ole törmännyt siihen muualla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kollegoilta tuli muutama kommentti siihen, miltä tällainen kampaus saattaisi näyttää. Kenenkään mielestä tämä ei ollut mitenkään mairitteleva arvio. Teerenpyrstöstä löytyi kuva, http://www.vastavalo.fi/teeri-kanalintu-black-grouse-teeren-pyrsto-3058…. Melkoinen pyörrehän tuossa näyttäisi olevan ja kahta väriäkin. Eräs kollega muisteli, että nuoruusvuosina hänellä oli ollut töyhtömäinen kampaus otsallaan, toisaalta arveltiin, että ilmauksella saatettaisiin viitata sulkakoristeisiin. Olisikohan vertaus saman tyyppinen kuin "petolinnun p***se", jolla yleensä tarkoitettaneen rumaa?