Sanan "tärpätä" merkityksen ymmärtävät ehkä kaikki, mutta mitä tarkoittaa tärppäyttäminen? Olen törmännyt siihen kirjaston sivuilla kun on ollut kyse lainojen…

Kysytty

Sanan "tärpätä" merkityksen ymmärtävät ehkä kaikki, mutta mitä tarkoittaa tärppäyttäminen? Olen törmännyt siihen kirjaston sivuilla kun on ollut kyse lainojen varaamisesta, mutta mitä se tarkoittaa selkosuomella? Onko sanalla muita merkityksiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kielen sanakirjat eivät tunne verbiä tärppäyttää, joka on siis selvästikin muodostettu verbistä tärpätä.

Sanakirjoista löytyy esimerkiksi vastaavantyyppinen verbi täsmäyttääantaa täsmätä; saattaa täsmäämään’. Sen perusteella voinemme päätellä, että tärppäyttää-verbiä on käytetty merkityksessä ’antaa tärpätä; saattaa tärppäämään’.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/

1 ääntä

Kommentit

tärpätä:
vars. kalan tarttumisesta onkeen, uistimeen tms., napata.
Jo tärppäsi! Kala ei tärpännyt koko päivänä.
Kuv., ark. Haki kauan työtä, ennen kuin tärppäsi onnisti.

Linkki kyseiseen hakusanaan:
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/tärpätä