Sanan "pähkäillä" etymologia. Kiinnostaa myös, onko tällä yhteyttä johonkin Saamen alueen kielistä?

Kysytty

Sanan "pähkäillä" etymologia. Kiinnostaa myös, onko tällä yhteyttä johonkin Saamen alueen kielistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pähkäillä on johdannainen sanasta pähkä, joka on murteellinen muoto sanasta pahka, kuppi, nuppi. Pähkä on todennäköisesti deskriptiivinen eli kuvaileva sana, jonka etymologiaa ei täysin tunneta. Se saattaa myös kuulua samaan yhteyteen kun pähkinä-sana.

Sanakirja ei mainitse sanan yhteyttä saamelasikieliin.

https://kaino.kotus.fi/suomenetymologinensanakirja/

Suomen sanojen alkuperä. Etymologinen sanakirja L - P. (1995)