Mistä tulee sana "lautanen"?

Kysytty

Sanan lautanen etymologia, varmaan tullee sanasta lauta?

Liekö joskus esi-isät syöneet ohuelta laudalta tai päreeltä tuollaista kiinteää ruokaa. Kalaa, lihaa ja sellaista.

Vastaus

Vastattu

Suomen sanojen alkuperä (osa 2; SKS ja Kotus, 1995) kertoo, että sana ”lautanen” on tosiaan johdos sanasta ”lauta”. Teos ei kuitenkaan selitä tarkemmin, millä perusteella tuo johdos on synnytetty. Suomen kirjakielessä sanan ”lautanen” ensiesiintymä on vuodelta 1637.

Teos Suomalaisen arjen historia. 1 : Savupirttien Suomi (Weilin + Göös, 2006) kertoo, että vielä 1600-luvun lopulla henkilökohtaisia ruokailuvälineitä oli vähän. Ruokapöydässä saattoi olla kuitenkin lautasia eli ruokalautoja. Näkisin itse, että merkitys saattaisi liittyä siihen, että suomessa ja useissa sukukielissä ”lauta” on voinut merkitä pöytää, ja edellä mainitussa teoksessa kerrotaan, että itämerensuomalaisilla pöytä saattoi olla irrotettava levy. Usein johdin -nen ilmaisee pienuutta, joten lautanen olisi voinut olla ikään kuin siirrettävä pieni pöytä eli lautanen. Tämä on kuitenkin oma arveluni, sillä lähteet eivät merkityksen taustaa tarkemmin kerro.