Sanaa pakkoruotsi ei löytynyt.

Kysytty

Sanaa pakkoruotsi ei löytynyt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oletan, että viittaat Kirjastot.fi:n Tiedonhaun portin hakuun, etkä esimerkiksi sivujemme hakuun tai Kysy kirjastonhoitajalta -arkiston hakuun. Sekä Tiedonhaun portissa että Kirjastot.fi:n Kysy kirjastonhoitajalta -arkiston ja Linkkikirjaston haun pohjalla on Yleinen suomalainen asiasanasto YSA, jota ylläpitää Kansalliskirjasto http://vesa.lib.helsinki.fi/ysa/index.html . Sana pakkoruotsi ei näytä tosiaan kuuluvan tähän asiasanastoon. Palautetta tästä voit lähettää Kansalliskirjastoon, YSA:n ylläpitäjille, vesa-posti@helsinki.fi . Voi kuitenkin olla, että jos pakkoruotsi sanana ei ole "virallisesti" suomen kielen sana, eli esiinny esim. Nykysuomen sanakirjassa (valitettavasti en pääse tarkistamaan), sitä ei käytetä asiasanastossakaan. Aihe asiasanoitettaisiin ehkä ruotsin kieli, oppivelvollisuus tai muuta vastaavaa.

Liitän sinulle myös Thp:n isän, Erkki Lounasvuoren vastauksen, vastaavaan kysymykseen.
"Tiedonhaun portin Asiasanahaun pohjalla on Helsingin kaupungin luokitusjärjestelmän sanasto HKLJ
- http://hklj.kirjastot.fi/

HKLJ puolestaan pohjautuu YSAan, Yleiseen suomalaiseen asiasanastoon, jota ylläpitää Kansalliskirjasto
- http://vesa.lib.helsinki.fi/ysa/index.html

Pakkoruotsi ei näköjään ole ns. virallinen asiasana, ainakaan toistaiseksi.

Tiedonhaun porttihan toimii siten, että jos käytetty asiasana ei kuulu asiasanastoon, niin hakua voi kuitenkin jatkaa aloittamallaan hakusanalla, mutta tällöin saa suppeammat hakutulokset, kun ei voida hyödyntää asiasanaluokitusta, jonka avulla "kutsutaan" hakutuloksiin aiheeseen liittyviä verkkopalveluja. "Pakkoruotsi" tuottaa kuitenkin aika paljon hakutuloksia Tiedonhaun portissa, mutta yksikään kirjastotietokanta ei anna hakutuloksia johtuen siitä ko. hakusana ei ole virallinen asiasana.

Tiedonhaun portissa on osio "THP suosittelee" jonka kautta pääsee suoraan hyväksi havaittuun verkkopalveluun ja tällöin voidaan ohittaa virallinen asiasanasto. "Prekariaatti" ei ole vielä virallinen asiasana, mutta "pätkätyö" on ja ne molemmat tuottavat THP suosittelee kautta verkkopalvelun Prekariaatti.org. "Pakkoruotsi"-hakusanan kohdalla
mahdollisia verkkopalveluita on useita eikä niitä kaikkia voi laittaa THP suosittelee -otsikon alle. Tiedonhaun portissa hakukoneet ovat hyvin esillä ja "pakkoruotsi"-hakusanan voi siirtää niille tai katsoa määrittely Wikipedian kautta.