Saksalainen taidemaalari Erich Spörl. En löytänyt mistään henkilötietoja, paljon kuvia maalauksista - lähinnä huutokauppajuttuja. Kiinnostaa elämäkerta,…

Kysytty

Saksalainen taidemaalari Erich Spörl. En löytänyt mistään henkilötietoja, paljon kuvia maalauksista - lähinnä huutokauppajuttuja. Kiinnostaa elämäkerta, syntymä -ja kuolinaika yms Alkoi myös kiinnostamaan, miksi ei Googlessa ole mitään tietoja ko maalarista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Erich Spörliä ei tosiaan mainita missään taiteilijaluetteloissa verkossa eikä häntä löydy painetuista teoksistakaan. Tutkiskelin saksalaisen taiteen ja historian teoksia tuolta ajalta, siis 1940 eteenpäin signeerausten perusteella, mutta mitään ei löytynyt. Myöskään esim. Leni Riefenstahlin muistelmissa vuosilta 1902-1945 ei tätä henkilöä löydy. Riefensthal kertoo melko paljon kansallissosialistisen ajan taide- ja kulttuurielämästä. Ainoat tiedot ovat nuo, joita taulun signeerauksista on löytynyt eli hän olisi müncheniläinen ja professori. Toinen samaan aikaan Münchenissä toiminut professori on tunnetumpi historian tutkija Johannes Spörl, mutta ei ole mitään tietoa, onko näillä henkilöillä mitään yhteyttä. En löytänyt hänestä tietoja myöskään Münchenin Ludwig Maximilian yliopiston sivuilta aiempien professorien listasta. Taidehistorian laitos yliopistolla (esim. Helsingin yliopisto, https://www.helsinki.fi/fi/humanistinen-tiedekunta/tutkimus/tieteenalat/kulttuurien-tutkimus/taidehistoria) tai saksalainen kirjasto voisivat ehkä kyetä auttamaan, deutsche.bibliothek@kolumbus.fi.

0 ääntä

Kommentit

Ehdotan, että kysyisit Bavarian National Museum - museosta Münchenistä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_National_Museum
Museon hakukoneelta ei löytynyt mitään, mutta varmaan henkilökunta osaa avustaa kysyjää.
Toinen mahdollisuus voisi olla Haus der Kunst Münchenissä.
https://hausderkunst.de/en/?locale=en
pikahaku ei sieltäkään tuottanut tulosta, mutta kannattaa kuulostella.
Kieltämättä kenen tahansa henkilön "olemattomuuden" osalta tulee aina mieleen se tavallinen syy - poliittinen, etninen tai muuten kiusallinen toiminta ja/tai sellaisen seuraukset suuntaan tai toiseen. Toivottavasti sellaisesta ei ole kyse tässä.