Saksaa ala-asteelta asti A-kielenä lukeneet saavuttavat lukion loppuun mennessä eurooppalaisen viitekehyksen mukaisen taitotason B1.2. Lukion pitkän saksan…

Kysytty

Saksaa ala-asteelta asti A-kielenä lukeneet saavuttavat lukion loppuun mennessä eurooppalaisen viitekehyksen mukaisen taitotason B1.2. Lukion pitkän saksan kirjat eivät siis anna harjoitusta tätä tasoa vaativampaan saksan kieleen. Onko kirjastoissa saatavilla sellaisia saksan kielen oppikirjoja, joissa keskityttäisiin erityisesti tekstinymmärtämiseen myös taitotasoilla B2.1 ja B2.2?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjaston kokoelmasta löytyy useita B2- ja B3-tason saksan kielen lukion oppikirjoja. Esimerkiksi oppikirjasarjat Antenne ja Magazin.de.

Nämä tasoluokitukset eivät tosin taida vastata yleisen eurooppalaisen viitekehyksen mukaista taitotasoa, vaan tarkoittavat lukion oppimäärää.

Kokoelmastamme löytyy kuitenkin ainakin yksi oppikirjasarja, joka varmuudella vastaa yleiseurooppalaisen tasomäärittelyn B- ja C-tasoja: Mittelpunkt-sarja (tasoina B2 ja C1).

Kirjastosta saattaa löytyä enemmänkin B2.1 tason ja sitä ylempien tasojen oppikirjoja. Ongelmaksi muodostuu kuitenkin se, että läheskään kaikki kielten oppikirjat eivät sisällä merkintää eurooppalaisen viitekehyksen mukaisesta taitotasosta.