Saisinko vähän lisää faktaa tästä verkkotietopalvelusta.

Kysytty

Saisinko vähän lisää faktaa tästä verkkotietopalvelusta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysy kirjastonhoitajalta -etätietopalvelu on osa yleisten kirjastojen yhteisiä verkkopalveluita (Yleisten kirjastojen verkkopalvelut - www.kirjastot.fi). Etätietopalvelu on kirjastojen yhteinen palvelu, jossa kysymyksiin voidaan vastata missä tahansa palvelussa mukana olevassa kunnassa.

Vastaushetkellä lokakuussa 1999 mukana on kymmenen kuntaa, jotka siis periaatteessa vastaavat yhdessä kaikista yleisiin kirjastoihin tulevista etätietopalvelukysymyksistä. Nykymuodossaan palvelu on koekäytössä tämän vuoden loppuun asti. Kysymyksiä on tullut tähän menessä yli 640.

Vastaukset pääsääntöisesti arkistoidaan. Tietopalvelua varten on erityinen tietokantapohjainen, selaimella toimiva vastaussovellus ja arkisto. Parhaillaan suunnitellaan sovelluksen toista versiota.

Tietopalvelua on suunniteltu Helsingin kaupunginkirjaston 8.6.98 alkaneen etätietopalvelukokeilun ja Kirjastot.fi -tietopalvelulistan kokemusten pohjalta. Tietopalvelu julkistetiin 1.6.99. Kirjastot olivat voineet liittyä mukaan 1.3.99. Helsingin ja Rovaniemen kaupunginkirjastot liittyivät palveluun 4.1.99. Etätietopalvelun ovat kehittäneet Kirjastot.fi-toimitus ja kirjastot yhdessä, vastaussovelluksen RTS-NetWorks Oy.

Etätietopalvelun asiakkaita ja vastaamista on tutkittu. Näistä tarkemmin ja muuta lisätietoa: toimitus@kirjastot.fi