Saisinko mahdollisimman kattavan listan vammaisten ihmisten elämäkerroista (suomeksi tai englanniksi), ml. myös vammaisten lasten vanhempien kirjoittamat. Aika…

Kysytty

Hei,

saisinko mahdollisimman kattavan listan vammaisten ihmisten elämäkerroista (suomeksi tai englanniksi), ml. myös vammaisten lasten vanhempien kirjoittamat.
Aika laajalti olen jo etsiskellyt, mutta kaikki vinkit ovat tervetulleita!
Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä lista vammaisten ihmisten elämää käsittelevistä elämäkerroista, joukossa myös vammaisten lasten vanhempien näkökulmia:

Sekalaisia

Saraste, Heini: Huoneekseni tuli maailma, 1996

Oe, Kenzaburo: Hikarin perhe, 1997

Keskinen, Riitta: Aivoton hiihtäjä, 1998

Keller, Helen: Elämäni tarina, 1957

Peltola, Riikka: Pysähdys, 2020

Honkanen, Kari: Oikeus elää: isän raskauspäiväkirja, 2005

Honkanen, Kari: Kasvun vuodet : isyyspäiväkirja, 2011

Koukkari, Päivi: Hidasteita, 2010

Vilkman, Pia: Hämähäkkilintu, 2006

Alatalo, Tuomas & Parkkinen, Jukka: Olen ja saan sanoa, 1999

Ahola, Suvi: Iljan äidiksi, 1999

Karvonen Pirkko: Juhan askeleet - Kotikuntoutusta Kerland-klinikan menetelmällä, 1999

Sopanen, Tapani: Enkeliprinsessa, 1983

Sopanen, Tapani: Taitaa olla torstai, 1992

Davies, Megan Lloyd & Pistorius, Martin: Mykkä huuto : Poika, joka jäi oman kehonsa vangiksi, 2015

Ferguson, Kitty: Stephen Hawking : elämä, 2012

Näkövammaiset

Hänninen, Riikka: Sokkotreffit elämän kanssa, 2010

Korkala, Eeva: Oppivuodet Luuperinmäellä, 2008

Kuulovammaiset

Flinkman, Satu: Pakko puhua, 2003

Fagerström, Salla: Liisa Kauppinen : tiedän sen mahdolliseksi, 2019

Salonen, Juhana: Viiton - olen olemassa, 2017

Thomas, Sue & Christian, S. Rickly : Äänetön yö, 1991

Liikuntaesteiset

Laiho, Harri: Leo-Pekka Tähti, 2020

Korhonen, Marja: Häivähdyksiä: Erityinen elämäni, 2014

Korhonen, Marja: Sydämeen tatuoitu, 2017

Korhonen, Marja: Marjan enkelit, 2021

Ahtaanluoma, Arja: Puolinainen : koko tarina, 2020

Saukkonen, Mika: Viimeinen voltti: Jari Mönkkösen tarina, 2019

Mustafa, Nujeen & Lamb, Christina: Nujeen: Pyörätuolilla Syyrian sodasta Eurooppaan, 2016

Vujicic, Nick: Ra(a)jaton elämä, 2011

Kannattaa myös tutustua Invalidiliiton listaukseen ( "vammaisista naisista kertovaa kirjallisuutta ja opinnäytetöitä, myös kansainvälisiä" ):

Kirjallisuutta, opinnäytetöitä ja linkkejä | Invalidiliitto

sekä kaunokirjallisuuteen, jonka joukosta löytyy myös paljon informatiivisia ja vammaisuuden kokemusta taitavasti käsitteleviä kirjoja.

Lähteet mm.:

Kuopion kaupunginkirjaston valikoimat (vammaisuus | Hakutulokset | Kuopio (finna.fi)

Etusivu | Kirjasampo

https://www.jaatistietopankki.fi/kirjallisuus-ja-artikkelit/vammaisuuteen-liittyvaa-kirjalli/

https://www.kirjavinkit.fi/avainsanat/vammaisuus/