Otsikko
Saisinko luettelon Mark Twainin kirjoittamista kirjoista, joissa lukisi myös kirjojen ilmestymisvuodet.

Kysytty

Saisinko luettelon Mark Twainin kirjoittamista kirjoista, joissa lukisi myös kirjojen ilmestymisvuodet.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alla on lista Mark Twainin teoksista ilmestymisjärjestyksessä. Suomennoksen nimi ja alkuperäinen ilmestymisvuosi on mainittu sulkeissa teoksen perässä, mikäli se on suomennettu. Lisäksi Twainin tuotannosta on julkaistu suomeksi kokoelmia, joihin sisältyy yksittäisiä tarinoita listassa mainituista kertomuskokoelmista. Näitä ovat ainakin Mark Twainin parhaat (1963), Parhaat humoreskit (1971), Varastettu valkoinen elefantti ja muita tarinoita (1990) ja Kannibalisimia junanvaunussa ja muita tarinoita (2001).

(1867) The Celebrated Jumping Frog of Calaveras County (ei suomennettu)
(1868) General Washington's Negro Body-Servant (ei suomennettu)
(1868) My Late Senatorial Secretaryship (ei suomennettu)
(1869) The Innocents Abroad (Jenkkejä maailmalla, 1922)
(1871) Mark Twain's (Burlesque) Autobiography and First Romance (ei suomennettu)
(1872) Roughing It (Koiranelämää, 1957)
(1873) The Gilded Age: A Tale of Today (ei suomennettu)
(1875) Sketches New and Old (ei suomennettu)
(1876) Old Times on the Mississippi (ei suomennettu)
(1876) The Adventures of Tom Sawyer (Tom Sawyerin seikkailut, 1926)
(1877) A True Story and the Recent Carnival of Crime (ei suomennettu)
(1878) Punch, Brothers, Punch! and other Sketches (ei suomennettu)
(1880) A Tramp Abroad (ei suomennettu)
(1880) 1601: Conversation, as it was by the Social Fireside, in the Time of the Tudors (eu suomennettu)
(1882) The Prince and the Pauper (Prinssi ja kerjäläispoika, 1908)
(1883) Life on the Mississippi (Mississippivirralla, 1963)
(1884) Adventures of Huckleberry Finn (Huckleberry Finnin seikkailut, 1904)
(1889) A Connecticut Yankee in King Arthur's Court (Jenkki kuningas Arthurin hovissa, 1925)
(1892) The American Claimant (ei suomennettu)
(1892) Merry Tales (ei suomennettu)
(1893) The £1,000,000 Bank Note and Other New Stories (ei suomennettu)
(1894) Tom Sawyer Abroad (Tom Sawyer vierailla mailla, 1950)
(1894) Pudd'n'head Wilson (Veren perintö, 1932)
(1896) Tom Sawyer, Detective (Tom Sawyer salapoliisina, 1950)
(1896) Personal Recollections of Joan of Arc (Orleansin neitsyt, 1948)
(1897) How to Tell a Story and other Essays (ei suomennettu)(1897) Following the Equator (ei suomennettu)
(1900) The Man That Corrupted Hadleyburg (ei suomennettu)
(1901) Edmund Burke on Croker and Tammany (ei suomennettu)(1902) A Double Barrelled Detective Story (ei suomennettu)
(1904) A Dog's Tale (ei suomennettu)
(1905) King Leopold's Soliloquy (ei suomennettu)
(1905) The War Prayer (ei suomennettu)
(1906) The $30,000 Bequest and Other Stories (ei suomennettu)
(1906) What Is Man? (ei suomennettu)
(1907) Christian science (ei suomennettu)
(1907) A Horse's Tale (ei suomennettu)
(1907) Is Shakespeare Dead? (ei suomennettu)
(1909) Captain Stormfield's Visit to Heaven (Kapteeni taivaassa, 1958)
(1909) Letters from the Earth (Matkakirjeitä maasta, 1963)(1910) Queen Victoria's Jubilee (ei suomennettu)
(1924) Mark Twain's Autobiography (ei suomennettu)
(1935) Mark Twain's Notebook (ei suomennettu)
(1969) No. 44, The Mysterious Stranger (ei suomennettu)

Lähteet: Wikipedia (http://fi.wikipedia.org/wiki/Mark_Twain), Suomalainen tietosanakirja, Tampereen kaupunginkirjaston aineistotietokanta (http://kirjasto.tampere.fi/Piki?formid=find2)