Saisinko kaiken mahdollisen tiedon kirjailijasta nimeltään Lisa Banim ja teoksesta Kuka vainoaa Kate?

Kysytty

Saisinko kaiken mahdollisen tiedon kirjailijasta nimeltään Lisa
Banim ja teoksesta Kuka vainoaa Kate?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lizzie MGGuire-kirjat perustuvat yhdysvaltalaiseen televisiosarjaan, josta saa tarkempia tietoja esim. seuraavasta lähteestä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Lizzie_McGuire . Kirjailija on syntynyt v. 1960. Tämä tieto on peräisin tietokannasta nimeltä OCLC WorldCat.

Mainittu kirja kertoo koulun yksityisetsivä Lizzie McGuiresta, joka joutuu naurunalaiseksi kaikkien oppilaitten silmissä. Lizzie yrittää pelastaa Katen maineen tutkimalla, kuka yrittää mustata hänen maineensa.

Esitelmää varten kirja kannattaa lukea hyvin ja tehdä mahdollisesti muistiinpanoja. Voit selostaa esitelmässäsi, mitä kirjassa tapahtuu eli kertoa kirjan juonen, vaikkapa luku kerrallaan. Sitten voit hieman tarkastella henkilöhahmoja eli kertoa, millaisia henkilöitä kirjassa esiintyy ja mitä heistä kerrotaan. Mitä heidän käyttäytymisensä paljastaa heistä? Lopuksi voit kertoa, mitä pidit kirjasta eli arvostella kirjan. Voit pohtia esimerkiksi, oliko kirja sinusta jännittävä ja miksi, kuinka eläviä henkilöhahmot olivat ja kuinka mielenkiintoisia tai uskottavia tapahtumat olivat.

Seikkailukertomuksessa on usein joku alkutilanne eli lähtöasetelma, josta tapahtumat lähtevät kehittymään jostakin yksittäisestä tilanteesta. Sitten seuraa monenlaisia käänteitä,jotka johtavat tietynlaiseen loppuratkaisuun. Voit miettiä, oliko loppuratkaisu uskottava.

Koska kyseessä on salapoliisiromaani, on kirjassa varmaankin monia epäiltyjä. Mieti esitelmässäsi, millaisia keinoja käyttäen Lizzie ratkaisee mysteerin. Osasitko sinä lukijana jo ennen ratkaisun selviämistä arvata oikean syyllisen vai tuliko hänen henkilöllisyytensä yllätyksenä? Voit arvioida myös kirjan kuvitusta sekä kirjailijan käyttämää kieltä tai esimerkiksi sitä, miten kirjailijan kuvaama amerikkalainen koulu- ja urheilumaailma poikkeaa suomalaisesta miljööstä.