Saisiko listan kirjoista lisäaineista ja muista ruokaan liittyvistä kemikaaleista ja muista kemikaaleista joiden kanssa ihmiset joutuvat kosketuksiin, siis…

Kysytty

Saisiko listan kirjoista lisäaineista ja muista ruokaan liittyvistä kemikaaleista ja muista kemikaaleista joiden kanssa ihmiset joutuvat kosketuksiin, siis näiden negatiivisesta vaikutuksesta ihmiseen?
Kielenä voi olla myös ruotsi ja norja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alla on luettelo Helmet-kirjastojen ruuan lisäaineita käsittelevistä kirjoista. Niiden sijainnit löytyvät Helmet-hausta hakusanalla lisäaineet tai ruotsinkielisellä hakusanalla tillsatsämnen. Toisena hakusanana voit halutessasi käyttää sanoja elintarvikkeet, ravinto, ruoka tai ruoat, tai ruotsinkielistä föda-sanaa, jolla saat ruotsinkielisen materiaalin. Norjankielisiä kirjoja aiheesta ei Helmet-kirjastoista löytynyt.

http://helmet.fi/

Luettelo ei ole täydellinen, esim. yliopistokirjastoista löytyy tutkimuksia ja opinnäytteitä, joita yleisten kirjastojen kokoelmissa ei ole. Yliopistokirjastojen kokoelmia voit selata Linda-tietokannasta:

http://linda.linneanet.fi/F/F9YLA483I5KGD94MP72QSJVKCPBJ3T839E4SF82CB3C…

- Ravintomme lisäaineet : käyttö, haitat, lisäaineeton ravinto / [Pertti] Lähteenmäki, [Tuula] Nuutinen, [Pentti] Parkkinen (1996)
- Elintarvikkeiden lisäaineet / Pirjo-Liisa Penttilä (1983)
- Aitoa ruokaa / Mats-Eric Nilsson (2011)
- Hyvä paha lisäaine : opi lukemaan ruoan ja kosmetiikan tuoteselosteita / Bill Statham (2011)
- Vaara vaanii kattilassa : miksi pelkäämme oikeaa ruokaa / Mats-Eric Nilsson & Henrik Ennart (2011)
- Marjoja & maskaraa : kuinka hylkäsin turhat ruoka- ja kosmetiikkakemikaalit / Noora Shingler (2011)
- Lisäaineopas / [julkaisija: Elintarviketurvallisuusvirasto Evira] (2009)
- Kemikaalikimara / Anja Nystén (2008)
- Elintarvikelainsäädäntö. I / [toimitus: Kaisa Mäkinen] (2007)
- Värit makeisissa, virvoitusjuomissa ja irtojäätelöissä / Marja-Leena Tuominen ja Pirjo Tikkanen (2002)
- Mistä kunnon ruokaa? / John Elkington & Julia Hailes (2001)
- Tiedätkö mitä syöt? / Auli Koponen ; [kuvat tekijän .. et al.]
(1999)
- Ruoan riskit / Pirjo-Liisa Penttilä (1998)
- Suomalaisten elintarvikkeiden kilpailukyky : turvallisuus ja ravitsemuksellinen laatu / toimittanut J. T. Kumpulainen ; [tekijät: Raija Tahvonen .. et al.] (1998)
- Elintarvikkeiden turvallisuus / [toimittaneet] Kimmo Louekari, Seppo Salminen, Atte von Wright ; [kirjoittajat: Kimmo Louekari..et al.] (1995)
- Suurkeittiötalouden käsikirja. 2 / Helvi Wagner, Annikki Aaltonen
(1981)
- Lingon & läppstift : hur jag gjorde mig av med onödiga kemikalier och tillsatsämnen / Noora Shingler (2011)
- Karamellkokboken : [en "gör-det-själv" bok om karameller utan skadliga tillsatsämnen] / Sumo Lotus & Jane Rasmussen (1999)
- Döden i grytan : om vår rädsla för riktig mat / Henrik Ennart & Mats-Eric Nilsson (2010)
- Sockerdetektiven / Maj Östberg Rundquist (2008)
- Äkta vara : guiden till oförfalskad mat / Mats-Eric Nilsson (2008)
- Den hemlige kocken : det okända fusket med maten på din tallrik / Mats-Eric Nilsson (2007)
- Näringstabellerna / sammanställd av William Apro (2002)