Sinuttelu sairaaloissa työntekijöiden kesken 1960- ja 1970-luvuilla.

Kysytty

Sairaanhoitajana Länsi-Suomessa työskennellyt isoäitini kertoi, että joskus, ehkä noin 1960- ja 1970-lukujen vaihteessa, sairaaloihin tuli käytännöksi yleinen sinuttelu esimerkiksi hoitajien ja lääkärien kesken. Mietimme, mistä tällainen ohje yleiseen sinutteluun olisi voinut tulla; olisiko kyseessä ollut sairaalan oma ohjeistus vai jokin laajempi, esimerkiksi kielilautakunnan suositus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sinuttelusta ja teitittelystä on kysytty aikaisemminkin tällä sivustolla, vastauksissa on hyviä linkkejä aiheesta:

https://www.kirjastot.fi/kysy/milloin-oli-viela-tavallista-etta?language_content_entity=fi

https://www.kirjastot.fi/kysy/teititeltiinko-omia-vanhempia-viela-50?from=term/196553&language_content_entity=fi

Sinuttelun yleistyminen sairaalan työntekijöiden kesken liittyy varmasti yleiseen tapakulttuurin muutokseen Suomessa 60-70-luvuilla. Sinuttelu, vapaampi pukeutuminen ja esimerkiksi tittelien poisjättäminen puheessa yleistyivät nopeasti Suomessa noihin aikoihin. Aluksi sinuttelun otti omakseen vasemmistoradikaali älymystö, mutta myös suomenruotsalaiset naapurimaamme Ruotsin vaikutuksesta, jossa sinuttelu vietiin Suomeakin pidemmälle. Sinuttelu oli kiivaan keskustelun aiheena mediassa juuri 60-70-lukujen taitteessa, jolloin työpaikoilla ja julkisella sektorilla siirryttiin laajasti sinutteluun. Suomessa sinutellaankin enemmän kuin esimerkiksi Manner-Euroopassa, jossa teitittely asiakaspalvelussa, uusien tuttavien kesken tai vanhempia ihmisiä puhutellessa on edelleen yleistä. Viime vuosina Suomessa on kuitenkin ollut nähtävissä myös pientä paluuta teitittelyyn, eräänlaisena vastavoimana jo pitkään jatkuneelle tapojen vapaamuotoisuudelle.

Mitään varsinaista suositusta tai ohjeistusta en löytänyt, mikä liittyisi isoäitisi tapaukseen. Sairaalat ovat hierarkkisia työyhteisöjä, joissa komentoketju työn luonteen takia on hyvin tiukka. Kyseisessä tapauksessa on mahdollisesti haluttu työntekijöiden keskuudessa tai sairaalan johdon aloitteesta sopia sinuttelusta lääkärien ja hoitajien kesken työilmapiirin parantamiseksi ja vastakkainasettelujen vähentämiseksi.

Lisää sinuttelun yleistymisestä voi lukea mm. tästä kirjasta:

Saako sinutella vai täytyykö teititellä? : tutkimuksia eurooppalaisten kielten puhuttelukäytännöistä / toimittaneet Johanna Isosävi ja Hanna Lappalainen. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2015.

https://vaski.finna.fi/Record/vaski.3120153

1 ääntä

Kommentit

1960-luvun loppuvuosina sai runsaasti julkisuutta Yleisradion pääjohtajana v. 1965 - 69 olleen Eino S. Revon ohje, jonka mukaan radio- ja tv-yhtiön henkilökunnan keskuudessa tuli siirtyä yleiseen sinutteluun. Tätä on muisteltu viime vuosinakin Ylen eläkeläisten haastatteluissa, ja muut organisaatiot saattoivat ottaa tästä mallia.